Voor beginnende studenten

De introductieweek is in Delft weer begonnen, voor de nieuwe studenten. Zelf was ik er, nu 17 jaar geleden alweer, ook eentje. Het was een nieuwe tijd en een spannende tijd. Terugkijkend heb ik in die tijd veel nieuwe dingen geleerd, onder andere over zelfstandig leven.

Als ik het opnieuw zou kunnen doen, studeren, dan zou ik qua geldzaken de volgende dingen veranderen:

  1. Ik zou beseffen dat geleend geld terugbetaald zal moeten worden. En dat ik dus moet proberen om van zo weinig mogelijk geld te leven (nou ja, een beetje lol mag toch wel!), zodat ik niet zoveel zou hoeven te lenen.
  2. Ik zou evenveel ernaast werken als dat ik nu gedaan heb, maar het verdiende geld zou ik meer koesteren. Ik zou beter beseffen hoe hard ik moest werken voor 5 of 10 euro, en ik zou datzelfde bedrag dus niet meer zomaar over de balk smijten, ook al heb ik het op mijn bankrekening staan.
  3. Ik zou geen “roodstand voor studenten” meer nemen. Dat zou mij wel dwingen om beter op te letten op het saldo, maar hoe erg is dat? Dat is juist helemaal niet erg en iets om al vroeg meer over te leren. Uiteindelijk leerde ik ook dat de bank niet eeuwig geld aan je uitdeelt, maar dan leerde ik het met een saldo van -1000 in plaats van 0.
  4. Ik zou gaan leren om een jaarbudget te maken. Ik zou rekening gaan houden met uitgaven die maar een of enkele keren per jaar gebeuren, zoals het kopen van studieboeken en het op vakantie of studiereis gaan. Daar zou ik dan in minder dure maanden geld voor opzij zetten.
  5. Ik zou gaan sparen voor een buffer. Pa en ma kunnen misschien ook best als buffer dienen, maar het voelt beter om je onverwachte uitgaven gewoon zelf op te kunnen vangen.
  6. Ik zou mijn uitgaven bij gaan houden. Nu is dat tegenwoordig ook ietsjes makkelijker dan in mijn tijd, want nu heb je smartphones met apps waarin je snel kunt bijhouden wat je uitgegeven hebt en waaraan. Internetbankieren is ook veel en veel makkelijker en uitgebreider geworden…
  7. Ik zou me minder snel laten strikken voor “producten” of “lidmaatschappen/abonnementen” in ruil voor een petje of een andere gimmick…
  8. Ik zou de algemene voorwaarden iets beter lezen voordat ik een product zou kopen of af zou sluiten, of ik zou (tegenwoordig) eerst even googelen of anderen tevreden zijn over het product.
  9. Ik zou proberen te beseffen dat andere studenten misschien wel meer uit kunnen geven, en daar niet al te jaloers op zijn. Sommige zullen misschien ook meer uitgeven dan goed voor hen is, of meer feesten dan goed voor henzelf of hun studie is.

Sommige dingen zou ik ook niet veranderen. Op jezelf gaan wonen, een nieuwe stad leren kennen met nieuwe mensen er in, de liefde leren kennen… Allemaal dingen die leuk zijn, nodig zijn, je helpen groeien. Groter worden gaat ook met vallen en opstaan gepaard, en fouten maken hoort er bij. Maar ervan leren is trouwens wel handig… 🙂

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Voor beginnende studenten

  1. Gjalt

    Andere tip: leen maximaal en zet het op een deposito-spaar-rekening. Je zult na je studie nooit meer een lening kunnen krijgen met zo’n lage rente (momenteel 0,81%), onder zulke gunstige voorwaarden.

    Als je dat geld dan direct op een spaar deposito zet (zodat je het niet in een vlaag van verstandsverbijstering eraf kan halen om toch die dure tv te kopen) krijg je vaak meer rente dan dat je betaalt (momenteel 2,7% voor 5 jaar vastzetten).

    Hieronder heb ik een kort voorbeeld uitgewerkt uitgaande met
    – start studie september 2014
    – maximaal (€293,89) lenen per maand
    – een leenrente van 0,81%
    – een spaarrente van 2,5%
    – 4 jaar studeren, einde studie augustus 2018
    – en start aflossingsfase op januari 2021 (3e januari na stoppen met studeren)

    september 2018 +- €14.300 studieschuld, +- €14.800 op spaarrekening
    december 2020 +- €14.600 studieschuld, +- €15.700 op spaarrekening

    Daarna volgt de aflossingsfase, waarbij over een periode van 15 jaar de studieschuld afbetaald moet worden. Heb vanaf hier niet verder gerekend, maar de lijn lijkt mij duidelijk, je betaalt ongeveer 2% rente minder dan je spaart, en daarbovenop heb je jaren lang rente op rente ontvangen.

    Mijn vermoeden is dat als je het goed speelt je uiteindelijk zo’n €2.500 kan overhouden aan je studielening.

    • Persoonlijk zou ik dit niet doen. Maar goed, ieder mag het zelf weten.

    • is alelen bij een rente van 0,81.. elke 5 jaar wordt opnieuw voor jouw afstudeerjaar gekeken wat de rente wordt.. en elk veschillend jaar dat je studie afloopt is de rente dus anders en dus niet bekend van te voren..

  2. Ja, onze jongste doorloopt dit proces ook.