Spaarolifantje: mijn registratie bij Bureau Krediet Registratie

Er wacht een klus op me. Eentje waar ik helemaal geen zin in heb, maar die wel eens moet gaan gebeuren. En ik ben bang dat GroteBank mij weer teleur gaat stellen zo meteen.

Het zit zo…

Een jaartje geleden was ik actief op een Amerikaans webforum over geldzaken. Van hen hoorde ik veel over de “credit score” en hoe die werkte. Ik wist dat we in Nederland werken met het BKR, het Bureau Krediet Registratie, en dat daar alle kredieten die je hebt geregistreerd worden, maar dat je alleen “minpunten” krijgt als je te laat of niet terugbetaalt. Omdat op de Amerikaanse site veel mensen ook klaagden over foutieve vermeldingen, vond ik het handig om eens te kijken wat er bij mij vermeld was bij het BKR.

En je kunt natuurlijk inzage krijgen in wat er over je bekend is bij het BKR. De procedure staat hier uitgelegd, op de site van het BKR zelf.  Ik toog dus naar de dichtstbijzijnde bank met mijn paspoort, betaalde 4,95 euro en kreeg na een paar weken mijn gegevens thuis. Ik had geen negatieve vermeldingen (yes) en ook geen rare leningen die ik niet herkende. Wel zag ik dat een studentenkrediet, afgesloten bij GroteBank in 2002, nog open stond. En dat kon niet. Helaas heb ik de papieren uit die tijd niet meer, maar ik weet zeker dat ik na mijn afstuderen in 2004 door GroteBank zelve uit hun studenten-walhalla gegooid werd, en ook dat ik elke studieschuld binnen twee jaar afbetaald heb. Dus die vermelding zou iets moeten zeggen als “beëindigd in 2006”, op z’n laatst.

Ik heb toen de GroteBank gebeld, à 10 eurocent per minuut “plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon”, wat blijkbaar ook nog eens op 25 eurocent per minuut neerkomt omdat het dan ineens niet uit de bundel kan waar ik nog wel tegoed in heb. Grote verwarring aan de andere kant van de lijn. Ik ben inmiddels geen klant meer bij GroteBank, dus was het voor hen extra moeilijk om mijn oude gegevens te achterhalen. Drie keer doorgeschakeld, totdat ik iemand aan de lijn kreeg die beloofde dat het goed zou komen.

Een half jaar later weer inzage in mijn BKR registratie gevraagd. En wat schetst mijn verbazing: de vermelding stond er nóg, en helemaal ongewijzigd. Het zou toch geregeld worden?

Weer bellen met GroteBank. Een mevrouw die zegt dat ze het begrijpt en dat ze een fout hebben gemaakt, maar dat ze het nu echt gaat regelen en dat ik er een brief over thuis zal krijgen.

Het is nu drie maanden later en ik heb geen brief gekregen. Er wacht mij een nieuw telefoontje naar GroteBank à 35 cent per minuut. Of ik kan weer voor 4,95 euro inzage gaan vragen in mijn BKR registratie. Maar ja, als daar dan niets veranderd is (mijn donkerbruine vermoeden), dan moet ik alsnog met GroteBank gaan bellen.

BKR geeft op de website aan dat je foutieve vermeldingen eerst moet bespreken met de betrokken partij (GroteBank dus). Mocht dat niet werken, dan kun je de geschillencommissie van het BKR gaan inschakelen. Mocht het na vandaag nog niet geregeld worden, dan ga ik dat zeker doen.

Waarom ik dit zo belangrijk vind? Ik wil graag dat mijn registratie gewoon klopt. Ik heb geen beschikking meer over 2000 euro studentenkrediet, dus wil ik dat ook niet vermeld hebben. Oude, beëindigde kredieten vallen na vijf jaar van je rapport af, maar aangezien dit krediet niet beëindigd is volgens GroteBank, kan het er tot in eeuwigheid op blijven staan.

Ok, daar gaan we dan…

Update: na tien minuten bellen (kosten dus ca 3,50 euro) is mij verzekerd door een mevrouw van de afdeling Lenen van de GroteBank dat de lening nu geregistreerd staat als beëindigd in maart 2012 (dat was dus na de vorige keer dat ik belde). Dat klopt dus niet helemaal (of eigenlijk: helemaal niet), maar ik denk dat ik me er maar bij neer ga leggen. Ik heb m’n BKR-registratie voorlopig nergens voor nodig, dus tegen de tijd dat we bijvoorbeeld een nieuwe hypotheek gaan afsluiten is deze vermelding minimaal enkele jaren oud en misschien al van mijn BKR registratie afgevallen.

Ik ga denk ik eind 2012 nog eens inzage opvragen in mijn BKR-registratie. Als dan alles klopt, ben ik heel blij. Ik denk dat ik daarna eens per twee jaar of iets dergelijks even een inzage ga doen, kijken of alles blijft kloppen.

PS. Jullie waren even mijn stok achter de deur. Bedankt daarvoor!

Advertenties

Reacties staat uit voor Spaarolifantje: mijn registratie bij Bureau Krediet Registratie

Opgeslagen onder Doelen, Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.