Spaarolifantje gebruikt een app voor het bijhouden van uitgaven en inkomsten

Ik gebruik een gratis app op mijn android smartphone om mijn uitgaven bij te houden. Ik gebruik hem eigenlijk om al mijn geldstromen bij te houden (dus ook hoeveel geld op mijn spaarrekeningen staat en in investeringen zit), maar je zou ‘m ook kunnen gebruiken puur om bij te houden waar je contant geld heen gaat. Het grootste voordeel voor mij is dat ik (bijna) altijd mijn telefoon bij me heb en in een paar seconden een nieuwe uitgave kan invoeren.

De app heet Daily Money en kent al een paar categorieën als je ‘m downloadt. Je kunt je eigen categorieën toevoegen en je kunt het zo gedetailleerd maken als je wilt. Ik zou het niet te gedetailleerd maken, dan kost het invoeren van een transactie heel veel tijd, en waarschijnlijk gebruik je al die informatie toch niet. (Dus bijv. je “boodschappen” niet verdelen in “groente en fruit” , “aardappelen, pasta, rijst” enzovoort, want dat is een groot gedoe bij het invoeren, en je gaat waarschijnlijk naderhand toch niet geïnteresseerd zijn in hoeveel geld nou precies naar “pasta” ging.). Bedenk wat je echt wil weten straks, en welke informatie echt helpt om verbeteringen in je uitgavenpatroon aan te brengen.

Er zijn vier soorten categorieën in de app:

1. Income – hier kun je verschillende inkomsten-bronnen onder rangschikken. De mijne zijn: salaris, binnenkomende rente en overig.  Als je de app alleen zou gebruiken voor het kijken waar je contant geld naartoe gaat, zou ik hier als inkomsten-categorie “geld opgenomen” aanmaken. Telkens als je geld opneemt, gaat er dan geld van “geld opgenomen” naar “portemonnee”. Je kunt uiteindelijk dan ook per maand of per jaar zien, hoeveel geld je in totaal hebt opgenomen.

2. Expense – hier kun je heel veel categorieën en sub-categorieën aanmaken om te kunnen zien, waar je geld precies naartoe gaat. De sub-categorieën kunnen helpen, maar maak er niet teveel. Om een idee te geven, mijn hoofdcategorieën zijn: Bankkosten, Betaalde rente (misschien moet ik deze twee categorieën nog eens samenvoegen?), Cadeaus, Communicatie (zoals internet, post, telefoon), Entertainment (uitgaan, maar ook boeken en vakantie), Goede doelen, Huishouden en eten, Huur, Kleding, Snoep, Vervoer, Verzekeringen en Overige.

3. Asset – je bezittingen, of de plekken waar je geld zich bevindt. Je portemonnee is één van deze en misschien de enige als je de app alleen gebruikt om te kijken waar je contant geld blijft. Zelf heb ik hier de categorieën: Betaalrekening, Beleggingen, Paypal account, Portemonnee, Spaarrekening(en), Uitgeleend geld en Noodfonds (dat is trouwens ook een spaarrekening, maar goed, die staat apart).

4. Liability – je schulden.  Bij mij staat hier mijn credit card. Als je je credit card gebruikt om een cadeautje te kopen, registreer je de transactie als “van credit card naar cadeau”. De schuld op je credit card wordt dan hoger, en de app zal weergeven dat je geld hebt uitgegeven in de categorie “cadeau”.  Je schuld zal later echt betaald moeten worden, waarschijnlijk boek je geld over van je bankrekening naar de credit card maatschappij. Dan registreer je die transactie als “van bankrekening naar credit card” en zul je de schuld weer zien dalen. Dit wordt niet als een uitgave gezien. De uitgave heb je al eerder gedaan, toen je je credit card gebruikte.

De app gaat er vanuit dat geld niet spontaan verschijnt of verdwijnt. Het moet altijd ergens vandaan komen en ergens naartoe gaan. Je salaris gaat van “salaris” (een categorie van Income) naar “bankrekening” (een Asset). Zelfs als je geld op straat vindt, moet je dit registreren (van “overige inkomsten” naar “portemonnee”). Als je geld kwijt bent of niet meer weet waar je het aan uitgegeven hebt, gaat het van “portemonnee” naar “overige uitgaven” met misschien de aantekening “geen idee, volgende keer beter opletten”.

Als je je uitgaven netjes bijhoudt, dan moeten de saldo’s op je rekeningen, en het bedrag in je portemonnee, kloppen met wat de app je vertelt (onder Cumulative balance). De app geeft ook per categorie weer, hoeveel er deze maand (of dit jaar) ingekomen of uitgegaan is. De gegevens kunnen geexporteerd worden naar een spreadsheet-programma, waar je zelf verdere analyses kunt doen of grafieken kunt maken.

Wat deze app niet doet: je kunt geen budget er in maken, en het heeft geen mogelijkheden om dingen te plannen. Het geeft ook geen waarschuwingen als je bij een bepaalde categorie over je budget heen zou gaan. Waarschijnlijk zijn er andere apps die dat wel doen. Er zijn ook veel andere apps waar je je uitgaven in kunt bijhouden, maar ik vind deze goed (en gratis). Je hebt waarschijnlijk een uur nodig om uit te vinden hoe de app werkt en om je categorieen aan te maken, maar daarna werkt het behoorlijk snel. De app crasht soms, maar heeft daarbij nog nooit een transactie vergeten die ik al ingevoerd had. Gewoon opnieuw opstarten en je kunt weer verder.

Op dit moment heb ik maar 2,80 euro waar ik eigenlijk niet van weet, waar die gebleven is (in de categorie “Overig, onbekend”). Dus voor mij werkt het erg goed om vlak na een betaling even snel iets in te voeren in de app. Dat lukt me gewoon bijna altijd, blijkbaar.

Het kan heel confronterend zijn om te zien waar je geld echt naartoe gegaan is (de categorie “snoep” is daarvan een mooi voorbeeld), maar tja, je kop in het zand steken is natuurlijk ook niet erg nuttig.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Spaarolifantje gebruikt een app voor het bijhouden van uitgaven en inkomsten

  1. ik moet het kunnen

    ik heb geen smartphone maar is dat veilig om alles erop te zetten.
    je weet natuurlijk ook niet hoe veilig internet is, want daar gebeurt ook-
    wel eens wat.
    Maar het lijkt me wel een mooi systeem.

    • Als iemand je telefoon steelt, zou die kunnen weten hoeveel geld je hebt, bedoel je? De app kan beveiligd worden met een wachtwoord, dat heb ik alleen niet gedaan. Dus in mijn geval zou iemand inderdaad kunnen zien hoeveel geld ik heb. Misschien toch eens een wachtwoord invoeren.

      Ik voer (natuurlijk) geen rekeningnummers in of iets dergelijks. Toen ik de telefoon liet repareren, heb ik de app en de data tijdelijk verwijderd (de data naar mijn computer overgebracht) en na de reparatie heb ik de app weer geinstalleerd en de data weer teruggezet.

  2. Vlijtig met zuinigheid

    Ik ga eens kijken hoe dat werkt. Lijkt mij wel interessant vooral op een dag dat je veel koopt. Ik moet thuis altijd goed nadenken wat ik allemaal gedaan heb. Misschien is zo’n app een oplossing.

  3. Lot

    Handig, maar ik heb ook geen telefoon met Internet, ik zal het dus bij thuis bijhouden moeten doen. Is ook goedkoper natuurlijk