Spaarolifantje en shoppen

Afgelopen zaterdag was ik weer eens in de stad. Er moest een biebboek terug en er moest een jas naar de reparateur (mijn mooie “nieuwe” winterjas van marktplaats was bij de mouw uitgescheurd toen ik mijn zware reis-rugzak op een verkeerde manier oppakte (waardoor de mouw klem kwam te zitten en toen half afscheurde. De reparatie gaat trouwens mogelijk evenveel kosten als de jas, maar dat is vooral omdat de jas zo weinig kostte)). 

Ik ging meteen even op zoek naar een soort vergiet dat ik gebruik bij het koken en erg handig vindt. Ik wilde dat cadeau doen voor kerst. Dus: kookwinkels en woonwinkels in en uit. En ik voelde weer een beetje die winkelkoorts van vroeger opkomen: “Oh, dat is ook leuk, en dat ook! Dat kan ik ook wel gebruiken, en wat is dat? Zoiets heb ik nog nooit gezien, wat een uitvinding, laat ik het kopen om het eens te proberen.”. 

Uiteindelijk viel de schade nog mee en kocht ik alleen twee blikken spaarbussen voor mijn nichtje en toekomstige neefje (hij is er bijna). Een mooie manier om wat geld te geven, dacht ik. Alleen bleek thuis dat de bussen niet open kunnen. Ja, met een blikopener! Ook wel grappig natuurlijk, deze dingen zijn dus maar één keer te openen, dat maakt vast dat je wel drie keer nadenkt voor je het doet. 

Kortm: geen vergiet en wel vijf euro uitgegeven aan iets wat toch niet helemaal naar wens was. En zo gaat dat wel vaker als je “zomaar” gaat winkelen. Tegenwoordig stap ik zo’n winkel meestal vrij doelbewust binnen: ik heb vuilniszakken nodig, of een emmer, of een nieuw klein steelpannetje. En dát koop ik dan en dan ben ik zo snel mogelijk weer weg. Dus niet zo’n winkel binnenstappen met: “Zouden ze iets hebben wat ik zou kunnen gebruiken?”, want winkels zijn er echt heel goed in om het antwoord op die vraag “ja” te laten lijken, maar thuis de deur uitstappen met: “Ik mis echt een xxx in mijn huis (omdat de vorige op/stuk was), dat ga ik kopen”. 

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Spaarolifantje en shoppen

  1. soms is het moeilijk om de verleiding te weerstaan. Helemaal in de kersttijd waarin ze alles er zo prachtig uit laten zien…

  2. ik moet het kunnen

    ik ken dat ook, en na de aankoop ben ik boos op mezelf,dan vraag
    ik me af waarom heb je dat nu toch gekocht.