Cadeaus geven

Het is een dure maand deze maand, qua cadeaus. Vorige maand (toen ik al begonnen was met het kopen van cadeautjes) bedroeg het bedrag 120 euro, deze maand is het tot nu toe 98 euro. Van dit hele bedrag is trouwens 100 euro in (nuttige) cadeaubonnen, dat wil zeggen cadeaubonnen voor winkels waar die familieleden vaak heen gaan of heen surfen.

Dat de decembermaand zo duur is is voor velen van jullie vast geen verrassing, maar ik had er eigenlijk nog nooit echt rekening mee gehouden. Op het Amerikaanse internet zie ik “Christmas planning” voorbij komen, mensen die echt een budget maken voor de kerst. Ik zie er bedragen voorbij komen als 1000 dollar en schrik daar wel van, zomaar 1000 dollar meer uitgeven in december dan in een andere maand. Maar ja, die mensen gaven dan aan 25 mensen elk een cadeautje van gemiddeld 30 dollar en daarnaast kostte het kerstdiner ze 250 dollar.

Ik ben niet van plan om mijn kerst zo duur te laten worden. En dus ga ik vandaag (ik heb een vrije dag) even kijken of mijn cadeautjes zo goed zijn. Het was makkelijk en leuk om iets te vinden voor mijn kleine nichtje en mijn toekomstige kleine neefje. Voor een deel krijgen hun ouders van mij dus dan ook maar “spullen voor de kleine”. Daar zijn ze hopelijk ook blij mee. Maar even kijken of ik wel voor iedereen iets heb, en zo nee nog iets verzinnen.

En tegelijkertijd ook de totale uitgaven niet te groot maken, want dan voelen mensen zich misschien bezwaard om de cadeaus van me aan te nemen; en dan krijgen we misschien ook dat het volgend jaar allemaal nog groter moet. Terwijl het toch vooral om het gebaar gaat; in onze familie is er gelukkig genoeg geld om dingen die echt nodig zijn gewoon te kopen, dus de cadeautjes zijn altijd extraatjes.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Cadeaus geven

  1. 1000 dollar! Dat is inderdaad veel.