Goedkoper bellen? Ga skypen!

Vandaag heb ik ruim tien minuten in de wacht gestaan bij de zorgverzekeraar… het telefoontje kostte me 29 cent! Dit kwam omdat ik belde met een lokaal nummer en met Skype, op mijn computer. Ik heb ook een klein kwartier gebeld met mijn ouders. Voor 38 cent in totaal. Ook via Skype.

Deze maand probeer ik te letten op het gebruik van mijn mobiele telefoon. Op deze manier gaat dat dus heel aardig! Via mijn mobiele telefoon zou het telefoontje naar mijn ouders ruim twee euro gekost hebben, en dat naar de zorgverzekeraar zeker 1,50 euro. Toch weer mooi op bespaard dus. (En ik kan je vertellen dat voor 2 cent per minuut in de wacht staan toch beter voelt dan voor 17 cent per minuut in de wacht staan…).

Skype is de bekendste mogelijkheid om via internet te bellen. Je hebt een computer nodig, een microfoontje (in laptops meestal ingebouwd) en luidsprekers (of een koptelefoontje), en een internetverbinding. Als je een cameraatje in/bij je computer hebt, kun je elkaar ook zien. Het programma is gratis te downloaden. Je belt gratis met andere mensen die Skype hebben. Ik “skype” dus gratis met mijn nichtje in Amerika, en ik weet dat zij heel vaak ook op die manier contact heeft met haar familie. Bij haar broer staat bijvoorbeeld de laptop één keer per week op tafel tijdens het avondeten, dan “eet” zij mee met het gezin. Van anderen heb ik wel eens gehoord dat ze skype ’s avonds aanzetten om met een partner te praten die ver weg is. Omdat het geen geld kost, kun je ook rustig samen zwijgen… of “samen” de afwas doen als die toch even moet gebeuren.

Daarnaast kun je bij skype beltegoed kopen (met creditcard of met iDEAL). Daarmee kun je ook naar gewone telefoonnummers bellen. Dit kost binnen Nederland 6 cent om het gesprek te starten en dan 2,2 cent per minuut voor gewone telefoonnummers. Het kost 25 cent per minuut voor mobiele nummers (plus 10 cent om het gesprek te starten), dat is dus best duur. Gratis nummers zijn gratis om te bellen, en dat is wel heel fijn want met mijn mobiele telefoon gaat dat altijd mis (dan moet ik toch betalen, en zelfs buiten de bundel omdat het een “bijzonder nummer” is). Bellen naar het buitenland is trouwens ook heel goedkoop. Kijk hier de tarieven maar eens na. Skype biedt ook nog abonnementen, zodat je bijv. zo veel als je maar wilt kunt bellen voor een vast bedrag per maand. Voor mij was dit niet voordelig, maar voor anderen misschien wel.

Om skype te kunnen gebruiken moet het dus wel geïnstalleerd worden op je computer, en moet de computer aan staan. Maar als je regelmatig uren belt met een familielid of vriend, kan het echt de moeite waard zijn om het te installeren. Desnoods bel je even één minuutje met de gewone telefoon om te vragen of de ander tijd en zin heeft om met je te skypen, en schakel je dan over op skype.

Omdat wij thuis geen vaste telefoon hebben, en mobiel bellen mij circa 15 cent per minuut kost, is bellen naar een vast nummer voor mij dus altijd het goedkoopst door skype te gebruiken. Als ik thuis ben, moet ik dus maar gewoon gaan skypen voortaan en niet meer met mijn mobieltje bellen. Bellen naar een mobiel nummer is wel goedkoper met mijn mobiele telefoon en dat moet ik dus zeker ook zo blijven doen.

Ik denk dat Skype voor veel mensen een waardevolle aanvulling kan zijn op hoe je contact opneemt met anderen. Twintig jaar geleden belden we één keer per jaar met mijn oom in de Verenigde Staten om hem een gelukkig nieuw jaar te wensen. Mijn moeder hield dan de klok in de gaten of het niet te duur werd. En moet je ons nou eens zien 🙂

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Goedkoper bellen? Ga skypen!

  1. Wij gebruiken mobile voip, da’s ongeveer hetzelfde idee, alleen bij mobile voip zet je een tientje aan saldo erop en vervolgens bel je 3 maanden gratis naar vaste numemrs 🙂

  2. Mijn broer woont in het buitenland, dus Skype wordt hier ook erg vaak gebruikt 😉

  3. inrustigvaarwater

    Wij gebruken skype ook regelmatig. Zoon woont met z’n gezinnetje in China en zo zien we kleine man ook groeien, echt heel leuk!