Zorgpremie vooruit betalen

Als alles goed gaat (en laten we dat dan maar hopen) wordt rond 28 december de zorgpremie voor heel 2013 afgeschreven bij ons. Dat is in één keer een flinke hap uit mijn spaarrekening, maar het betekent wel een korting van 3% op de premie. In mijn geval betekent het bovendien ook nog eens dat ik minder vermogensbelasting (van 1.2%) ga betalen omdat ik dan op 1 januari 2013 ruim 1000 euro minder eigen vermogen heb. Ik heb wel gedurende het jaar minder geld op mijn spaarrekening, wat me zo’n 1 tot 1.5% minder aan rente oplevert over het hele bedrag.
Een telefoontje van tien minuten (en 30 cent) levert mij een besparing op van zo’n 40 euro, en mijn vriend ook. Niet slecht.

Dit kun je natuurlijk wel alleen maar doen, als je die premie ook in één keer kunt ophoesten. Dat kon gelukkig. Het komende jaar moet ik denk ik maar zo’n 100 euro per maand apart gaan zetten op een spaarrekening, zodat ik dit trucje eind december 2013 weer kan uithalen. Ik zal denk ik bovendien nog zo’n 30 euro per maand extra apart zetten om eventueel de eigen bijdrage van te kunnen betalen.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Zorgpremie vooruit betalen

  1. izerina

    Wij hebben dat ook gedaan. Zoveel rente krijg je ook niet meer op een spaarrekening. Dit is voordeliger.

  2. eigenlijk schiet je er niet echt veel mee op..heel eerlijk. Ik zou het alleen doen als ik daarna een jaar lang van die maandelijkse premie afschrijving af zou zijn…maar als ik dan daarvoor in de plaats iedere maand 100euro in het voren moet sparen.
    Je hebt gelijk, je bespaard 40 euro. maar toch motiveert dit mij niet genoeg om daarom ineens zo”n grote hap uit mijn buffer halen. Puur persoonlijk natuurlijk.

    • Wij gaan dit ook doen. Het bespaart bij ons 2 x 35 euro en alle beetjes helpen. Dat is toch alvast twee tiende van het eigen risico (voor 1 persoon dan…) . Daarbij zijn we dan gelijk van die maandelijkse overschrijving af.
      Wel gaan we een buffer aanleggen voor de zorgkosten (eigen risico + eventueel verhoogd eigen risico).

  3. deboor

    Wij doen nu voor het eerst eens per half jaar, scheelt toch 2% ,daarna eens per jaar.
    We waren helaas net te laat met aanvragen.

    Gr deb

  4. Ik doe precies hetzelfde, ook bij ons scheelt het zo’n 70 euro. Ik vind het een fijn gevoel dat ik direct in één keer vanaf ben. Ter compensatie schrijf ik iedere maand 185 euro naar de spaarrekening.

  5. Annemiek

    Hoi Spaarolifantje,
    Naar aanleiding van je blog hebben wij onze zorgverzekering ook eens even gebeld en het direct kunnen regelen met eveneens 3% korting. Net als jij hoeven wij dan ook geen vermogensrendementheffing over dit bedrag te betalen. En de spaarrente is zo laag dat die amper gemist wordt.
    Bedankt voor de tip!
    Greez, Annemiek