Spaarolifantje en groepsdruk

Ik geloof dat ik redelijk genezen ben van groepsdruk. Gisteren had ik op mijn werk toevallig weer even te maken met een stel pubers. Eentje ging aan de hand van de wereldkaart op ons kantoor effe aanwijzen waar hij allemaal op vakantie geweest was. Ik keek er skeptisch naar: effe lekker opscheppen zeker? Ik geloof dat ik heel rustig “Leuk voor je” gezegd heb, voordat ik verder ging met mijn werk.

Vrijdag was ik bij de tandarts. Ik heb op mijn twee voortanden boven een klein streepje, een kleine verkleuring in het glazuur die je alleen ziet als ik flink moet lachen. Deze tandarts probeerde ze weg te polijsten, net als twee eerdere tandartsen. Als hij niet met een slijptolletje in mijn mond gezeten had, had ik geglimlacht, want ik wist al dat dat niet weg te werken zou zijn. Na de vruchteloze poging zei de tandarts dat hij het eventueel weg kon boren en het ontstane deukje dan op zou kunnen vullen. Ik heb vriendelijk bedankt. In de eerste plaats omdat geen enkele persoon mij zo gek krijgt om langer in de tandartsstoel te liggen dan strikt gebruikelijk, en in de tweede plaats: die streepjes horen al meer dan twintig jaar bij mij.

Wat ouder dames mij voorspelden toen ik puber en twintiger was, komt wel uit: je maakt je minder bezorgd om wat anderen wel eens van je zouden kunnen denken. En dat scheelt je veel kopzorgen én bergen met geld.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Spaarolifantje en groepsdruk

  1. Dat is wel bevrijdend hè?!

  2. Wat fijn, gewoon lekker doen wat je zelf wilt en waar jij gelukkig van wordt 🙂

    • Vroeger, als puber, keek ik altijd gefascineerd naar mensen die zich gothic kleedden, ik vond die dramatische jurken zo mooi! Maar ik durfde ze nooit te dragen; mij kon je uittekenen in een spijkerbroek en in een veel te grote slobbertrui. Tja, gemiste kans, maar ja 🙂

  3. izerina

    En geloof me,dat leven naar eigen normen zonder je druk te maken over de mening van anderen,neemt nog meer toe,als je ouder wordt.