Beleggingswinsten

Ik ben begonnen met beleggen in 2006. Met hele kleine bedragen, hoor! Ik belegde 1000 euro in 2006 in een mixfonds (een fonds met zowel aandelen als obligaties) en 1000 euro in 2007, en daarna belegde ik weer heel lang niets, tot in 2011. In 2011 en 2012 heb ik op wisselende momenten wisselende bedragen ingelegd in verschillende fondsen.

Aangezien je met beleggingen van tevoren niet weet, hoeveel het op gaat brengen, dacht ik dat ik nu maar eens kon kijken hoeveel het me tot nu toe opgebracht heeft. Maar omdat ik op onregelmatige momenten wisselende bedragen ingelegd had, is het vrij moeilijk om met de hand uit te rekenen hoeveel winst nou gemaakt is op bijvoorbeeld die 1000 euro ingelegd in 2006.

Gisteren heb ik met een bepaalde functie in mijn spreadsheetprogramma uitgerekend hoeveel winst ik heb gemaakt. De functie heet XIRR, en je moet een lijstje maken van alle veranderingen in je portfolio met een datum erbij. Dus bijv. november 2006 1000 euro er in, dan juni 2007 30 euro er uit (dat was het dividend, en dat heb je dan toch ook maar mooi verdiend!), september 2007 1000 euro er in, juni 2008 45 euro er uit (minder dividend dat jaar), en zo voort, en zo verder. Aan het einde van het lijstje geef je dan nog de huidige waarde van je portfolio, het geld dat je zou krijgen als je nu alles zou verkopen.

De functie rekent dan de gemiddelde opbrengst per jaar uit. En de mijne was, roffel de roffel…. 2,72% ! Nou… Hmm…. Het waren, denk ik, ook niet de beste jaren voor de beleggingswereld,dus veel meer had ik niet hoeven te verwachten. En ik had natuurlijk ook verlies kunnen maken, dat is gelukkig niet gebeurd. Maar ik had dus meer kunnen krijgen op een spaarrekening, en zeker op een deposito.

Ik blijf beleggen (wanneer de economie en de markt weer aantrekt, jongens, dan maken we winst!), maar ik blijf ook een deel van mijn geld bewaren op spaarrekeningen en in deposito’s. Ik denk dat het allebei z’n waarde heeft.

Reacties staat uit voor Beleggingswinsten

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.