Focussen helpt… Over mijn maandfocus in december

Begin december ging ik de uitdaging aan om bij te houden hoeveel ik belde en waarom ik belde. Dit hield ik bij op een apart tabblad, “Maandfocus” . Ik vond het erg interessant.

Punt 1 is het soms verdraaid lastig om deze lijst bij te houden. Ik heb ’s avonds wel eens naar mijn oproepenlijst in mijn telefoon gekeken van: “Goh, ik heb vandaag blijkbaar met mijn ouders gebeld, om 10.35 uur. Maar waarvoor ook alweer? En hoe lang? (Dat houdt mijn telefoon namelijk niet bij…).” . Bellen is dus iets wat ik soms vrijwel gedachteloos doe.

Punt 2 is het focussen op iets wel een manier om die gedachteloosheid wat te verminderen. Ik heb meerdere keren met mijn mobieltje in mijn handen gestaan en gedacht: “Oh ja, ik moet straks gaan opschrijven dat ik gebeld heb… Waarom wilde ik ook alweer bellen? Kan ik dat niet anders doen? (Skypen, mailen)?”. Soms leidde dat er ook toe dat ik inderdaad niet belde.

Punt 3 zie je ook echt resultaat! Ik heb bijna 100 minuten gebeld en 25 sms-jes gestuurd. Hiermee ben ik ruim onder de limiet van 200 minuten/sms-jes gebleven. Daar had ik vroeger wel moeite mee. Dus hoef ik deze maand bij mijn abonnement niet bij te betalen (behalve dan voor de sms-jes uit Engeland). Tot en met juli zit ik nog vast aan dit abonnement (met 200 minuten/sms-jes inclusief in de maandprijs), daarna kan ik dan misschien overschakelen naar prepaid of naar een goedkoper abonnement…

Komende maand weer een ander focus? Iemand een suggestie?

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Focussen helpt… Over mijn maandfocus in december

  1. Hè?! s avonds zien dat je iemand gebeld hebt..en dat eigenlijk helemaal niet meer op je harde schijf hebben?? daar snap ik niks van.
    Al helemaal niet als het je ouders zijn en je niet meer eens weet waarom je ze ook alweer belde.
    Hier moet je toch eens een extra collumpje aan wegschrijven want dit gaat mijn pet te boven.

    • Ha ha, vind je dat echt zo verrassend? Heb ik dan zo’n slecht geheugen, of heb jij misschien een heel goed geheugen? Kun jij inderdaad zo alle telefoontjes opnoemen die jij vandaag gepleegd hebt?

  2. economisch handelen

    Jouw telefoonkosten zijn veel te hoog!
    200 minuten en/of sms’jes kunnen ook voor ruim onder € 10,- p/m
    Succes met de overstap!