In het kader van de goede voornemens…

Gisteren rapporteerde ik over mijn uitgaven in december. Ik ga elke maand over mijn “onverwachte uitgaven” budget heen. En altijd met een goed excuus 🙂 . Dus ik dacht, laat ik eens kijken waar dat geld dan naartoe is gegaan. Gelukkig heb ik mijn trouwe DailyMoney app, waarop ik sinds begin februari bijgehouden heb, wat ik uitgegeven heb. Dus ik heb nu over de afgelopen 11 maanden opgeschreven welke posten er allemaal onder de onverwachte uitgaven vielen:

Uitgave februari t/m december gemiddeld per maand
bankkosten 85 7.73
cadeaus 730 66.36
website en postzegels 77 7.00
entertainment 430 39.09
vakantie 735 66.82
snoep 264 24.00
anders 123 11.18
 Totaal 2444 222.18

Het is duidelijk dat ik niet uitgekomen ben met 100 euro per maand! De drie grootste posten zijn cadeaus, vakantie (elk zo’n 66 euro) en entertainment (bijna 40 euro). De ergste, vind ik, is snoep; 24 euro per maand.

Cadeaus zijn nog altijd een zwak puntje van mij. Ik maak mijn geliefde, vrienden en familie graag blij met een goed cadeau, en in principe ben ik dan ook niet te beroerd om daar 25 euro of meer voor uit te trekken. Het hoogste bedrag wat ik uitgaf in Ă©Ă©n keer was 50 euro voor een cadeaubon voor mijn vader. Er zitten ook heel veel bedragjes van 3 tot 8 euro bij. Een kaart, een tweedehands boek, een t-shirt met grappige opdruk, bonbons voor op m’n werk, een bloemetje. Allemaal geen wereldbedragen maar blijkbaar gemiddeld per maand toch 66 euro. Dit kan en moet omlaag, denk ik. Mensen houden ook echt niet minder van me als ik maar 40 euro per maand aan cadeaus uitgeef ipv 66… En misschien moet ik toch weer strikter gaan vasthouden aan de geijkte tijden voor cadeautjes: iemands verjaardag, en kerst. Vind ik tussendoor nog iets leuks, dan kan ik het misschien kopen maar dan bewaren tot het volgende officiele cadeaumoment.

Vakantie… Tja. We zijn geen zeer fervente reizigers, maar het is wel heel leuk om er af en toe tussenuit te gaan. Het brengt ons tot rust, het geeft afstand tot het dagelijkse leven (en daarmee goede voornemens voor de toekomst). Ik denk dat een bedrag van 800 euro per jaar (dus 66 euro per maand) niet heel onredelijk is hiervoor. Dan kun je een paar keer een weekendje weg en een keer een week of twee weken weg.

Entertainment, da’s dus films, uit eten gaan, gekochte boeken, mijn bieb-abonnement, een abonnement op een maandblad, computerspelletjes en zelfs een half voor de lol, half voor mijn carrière gevolgde cursus. Kijken of dit omlaag kan van 40 naar 30 euro per maand.

Snoep… In het kader van gezonder leven moet dat gewoon omlaag. Misschien moet ik hier maar een budget voor instellen van 4 euro per week. Dat zijn twee heerlijke repen chocolade, of 1 heerlijke reep chocolade en een zak dropjes. Totaal 16-20 euro per maand. Ik ben trouwens wel een echte snoep-snob… Ik weet wel dat je goedkopere chocolade kunt kopen, maar deze is het lekkerst. En als je dan toch aan het zondigen bent, kun je het maar beter doen met iets wat je echt lekker vindt!

Dus het nieuwe budget wordt dan:

Uitgave Maandbedrag Opmerkingen
bankkosten 8 Niet heel veel aan te doen…
cadeaus 40
website en postzegels 7 Ook niet heel veel aan te veranderen
entertainment 30
vakantie 66 Op een spaarrekening tot het nodig is!
snoep 18
anders 10
 Totaal 179 euro
2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “In het kader van de goede voornemens…

  1. Saar

    Is dat bedrag voor de vakanties alleen voor het verblijf ? Ik vind het knap als je van EUR 800,00 alles kunt doen en dan ook nog eens weekendjes weg. Wij moeten ivm de kids in het hoogseizoen en ik ga absoluut niet kamperen dus dan kom je al snel duurder uit pp.

    • Wij hoeven niet in het hoogseizoen, dat scheelt soms de helft. We gaan vaak in een B&B. Deze kunnen goedkoper zijn dan een hotel en hebben soms ook een keuken waardoor je de meeste maaltijden zelf kunt koken, dat scheelt ook.