Spaarolifantje en boeken over rijk worden

Ik heb zojuist weer een boek over rijk worden uit de bieb gehaald. Geschreven door een Amerikaan, vertaald als: “het miljonairsbrein ontrafeld”. Het idee is dan waarschijnlijk dat je alleen maar als een miljonair hoeft te dénken, om er zelf een te worden. Maar om te weten hoe een miljonair denkt, moet je natuurlijk eerst een eurootje of 20* uitgeven aan dit boek. Ook geeft de schrijver van dit boek cursussen in de VS, zag ik al in de inleiding; die zullen zéker nog wel een stukje duurder zijn dan het boek. Kassa!

Laten we even nuchtere Hollanders zijn… De meeste boeken over rijk worden maken maar één persoon rijk, en dat is de auteur. Dankzij hun charisme, hun schrijftalent en hun “briljante maar eenvoudige idee” verkoopt hun boek en stroomt het geld binnen.

Het lijken wel dieet-goeroes. Al hebben die dan misschien de pech dat ze niet per sé slank worden van de verkoop van hun boeken.

Ik ga dit boek wel lezen, hebben jullie al een idee wat de boodschap zal zijn? Ik voorspel:

1. Miljonairs hebben creatieve ideeën en werken hard. Dus jij moet gewoon iets uitvinden of creëeren, hard werken en dan stroomt het geld binnen.

2. Miljonairs gaan slim met hun geld om. Leer beter omgaan met je geld en je houdt vanzelf meer over!

3. Hmm, nu wordt het al moeilijker. Misschien nog iets als: miljonairs netwerken en zijn sociaal. Dus boor de talenten en contacten van jouw vrienden- en kennissenclub aan  en wordt rijk!

Ik hou jullie op de hoogte. Ik hoef zelf trouwens niet zo nodig miljonair te worden hoor, ik denk dat dat ook niet in mij zit.

PS. Oh nee, het is misschien nog wel erger: wij arme en normale mensjes dénken gewoon verkeerd. Als we ons denkpatroon nou maar gewoon veranderen naar een “rijk” denkpatroon, komt het geld gewoon aangewaaid. Als iedereen dat deed, zou er niemand meer arm zijn.

 

* hoe raad ik het? 19,95 bij een grote online boekhandel…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Spaarolifantje en boeken over rijk worden

  1. Luxepaardje

    De wereld is maakbaar en succes is een keuze. Als je het universum vraagt wat je wil op een positieve manier, dan zal het naar je toestromen. Geld is niet vies en het is goed om aan jezelf te denken en geld te beschouwen als een middel waar je mee vooruit komt.”
    Ik kan denk ik ook wel zo’n boek gaan schrijven……..Maar ik heb een hekel aan deze Amerikaanse filosofien.

    • Pfoeh, ik dacht echt even dat je het echt meende, die eerste paar regels. Ja, het lijkt erop dat het precies zo’n boek wordt. Iedereen kan succesvol zijn! The American Dream! (En als je niet succesvol, rijk en gelukkig bent, ben je het zelf schuld).

  2. Oh weet je nog een paar jaar geleden die hype? The Secret?
    Moest je ook moodborden knutselen met plaatjes van de dingen. huizen, auto’s whatever je wilde hebben en idd al de rijkdom en luxe gewoon naar je ‘toe’ denken.
    Leuk geschreven blogje trouwens over weer het volgende selfmade miljonair concept.

  3. Gaaap: gooi maar op dezelfde stapel als alle dieet-boeken, zen-boeken… zo’n beetje alle zelfhulpboeken ook. Weg ermee!
    Been there, done that: eindeloze lijstjes en excercities. Ben er helemaal klaar mee nu. Alleen de zelfbenoemde goeroes worden er beter van, idd. Ik heb ze allemaal weer verkocht aan andere zoekenden. Laat literatuur ook geheel niet aan mij besteedt zijn en ik bespaar al een aantal jaren zakken vol geld op boeken (niet eens een biebabonnement hier, behalve de gratiese van zoonlief: ook hij houdt niet van literatuur, zoveel is duidelijk)
    Ik heb dus meer met informatie/non-fictie (krant, tijdschriften), mijn mannen ook. Ik bel twee keer per jaar even met de tijdschriften-boeren voor goedkope verlengingen dan wel opzeggingen van abo’s.
    Maar ook daar heb ik doelbewust mijn interesses behoorlijk beperkt. Ik lees alleen nieuws dat me zou kunnen raken op de een of andere manier, over wetenschap/psychologie gaat of gewoon vermakelijk is (gescheiden sterren enzo). Ik kijk geen teevee anders dan discovery met manlief.