Spaarolifantje en P2P-geld uitlenen

Sinds een goed jaar investeer ik rond de 1000 euro (dit bedrag schommelt door in- en uitstroom van geld) in leningen aan particulieren en bedrijven via een website, geldvoorelkaar.nl . Ik vind het interessant en wilde even vertellen hoe het tot nu toe gaat. Maar begrijp me goed, dit soort “crowdfunding” of “peer-to-peer lending” is behoorlijk risicovol en ik raad jullie niet aan om dit ook te doen. Het is een experimentje van mij en tot nu toe gaat het goed, maar ik durf zelfs mezelf nog geen garanties te geven op de langere termijn, laat staan jullie! Voorlopig ga ik er van uit dat ik een groot risico loop om een deel van die duizend euro gewoon kwijt te zijn…

Het idee van peer-to-peer-lending of P2P-lending bestaat al langer in Amerika. In Nederland is het eerste P2P-lending initiatief (dit was Boober.nl) er snel weer mee opgehouden. Tegen de tijd dat ik er geïnteresseerd in raakte, was het alweer gestopt. Maar er was net een tweede initiatief begonnen, en daar ben ik dus aan mee gaan doen. Bij P2P-lending gaat het meestal om een website, waar je online een geldlening kunt aanvragen of juist geld kunt investeren in leningen van anderen. Je betaalt bemiddelingskosten aan het bedrijf dat de website en de database beheert, maar doordat het grootste deel online gebeurt, is dit een relatief klein bedrag.

Ik investeer dus via geldvoorelkaar.nl . Het bedrijf achter de website screent de aanvragen. Leners (dit kunnen particulieren en bedrijven zijn) moeten bewijzen wie ze zijn, bewijs van inkomsten aanleveren en hun status bij het BKR wordt bekeken. Op basis hiervan wordt wel of niet een leningaanvraag mogelijk gemaakt. Op basis van de gegevens wordt ook een bepaalde risicoscore aangegeven. Over het algemeen zul je bij een hogere risicoscore ook een hogere rente zien. Als de lener goedgekeurd wordt, wordt de aanvraag op de website geplaatst, met informatie over welk bedrag gevraagd wordt, de risicoscore, welke rente de lener zal betalen, en wat het doel van de lening is (voorbeelden: het opknappen van een huis, het kopen van een auto, maar ook het starten van  of laten groeien van een bedrijfje).

Investeerders kunnen naar de lopende aanvragen kijken en kunnen inschrijven op een lening met een minimum-investering van 100 euro. Als zeer kleine investeerder zou ik liever kunnen investeren vanaf 25 euro of zo, zodat ik mijn investeringen beter kon spreiden, maar helaas, dat is (nog?) niet mogelijk. Zijn er genoeg investeerders die genoeg hebben toegezegd om de hele lening mogelijk te maken, dan gaat het van start. Het leencontract wordt dan getekend door de lener en de investeerders wordt gevraagd het geld nu echt over te boeken.  In de loop van de looptijd zal geldvoorelkaar.nl dan weer betalingen ontvangen van de lener en deze terugbetalen aan de investeerders. Zou een lener een wanbetaler worden, dan belooft het bedrijf dat ze de belangen van de investeerders zal behartigen en het geld terug zal proberen te krijgen. Ik heb dat gelukkig nog niet nodig gehad.

De rente die je krijgt zit zo’n beetje tussen de 7 en 9% momenteel. Als een lening drie jaar loopt, wil dat dus zeggen dat je op 100 euro inleg zo’n 15 euro rente krijgt (want hoewel je met 100 uitgeleende euro’s begint, worden deze al gedurende de looptijd afgelost, dus de verschuldigde rente daalt elke maand een stukje). Dat betekent dus ook dat je op zo’n lening van 100 euro met een looptijd van 36 maanden met maandelijke betalingen van iets meer dan 3 euro per maand pas na 32 maanden je inleg terug hebt, en dat je dan pas in de laatste vier, vijf maanden echt de “winst” maakt. Stopt een lener na 2 jaar met betalen, dan heb je nog niet eens je inleg terug!

Is het jullie nu ook duidelijk dat dit toch behoorlijk risicovol is? De rente is wel hoger dan wat je tegenwoordig in Nederland op een spaarrekening of deposito kunt krijgen, dus dat is een beetje een beloning voor het nemen van dat risico.

Oorspronkelijk legde ik 1000 euro in in zeven leningen (drie leners met een lage risico-score kregen van mij 200 euro elk). Toen ik de eerste 100 euro terugbetaald had gekregen, heb ik deze opnieuw ingelegd in een achtste lening.  Nu is er alweer ruim 200 euro meer terugbetaald, dus op dit moment heb ik nog een kleine 800 euro ingelegd. Zou de hele boel dus nu helemaal instorten, dan zou ik een verlies hebben gemaakt van 80% op mijn oorspronkelijke investering. Ik mag hopen dat de boel niet instort, maar je weet het maar niet.

Hieronder een zelfgemaakt overzicht van de terugbetalingen van mijn leningen.

Visueel overzicht Spaarolifantje's leningen op geldvoorelkaar.nl

Klik op het plaatje voor een grotere weergave. Zoals je misschien ziet is het plaatje rechts afgeknipt, voor sommige leningen gaat het terugbetalen nog wat langer door.

Ik ga jullie elke paar maanden op de hoogte houden, hopelijk mag ik successen melden. Mijn kortste lening heeft een looptijd van 2 jaar, deze is over een jaar al afgelopen. Als de lener tot en met oktober blijft betalen, heb ik mijn inleg terug. De betalingen van november en december zijn dan de eventuele winst voor mij. Duim, duim, duim…

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Spaarolifantje en P2P-geld uitlenen

  1. Luxepaardje

    Ik had er nog nooit van gehoord, wat leuk! Dit is dus een financieel stlesel buiten de banken om.
    Heb je behalve de risicoscore ook op het doel van de lening gelet. Dus bijvoorbeeld wel voor de start van een leuk bedrijf en niet voor het kopen van een auto?

    • Ja, ik let ook op het doel. Maar daarbij let ik vooral er op, of ik het doel haalbaar vind (met mijn kennis van de markt). Er was een bedrijf dat herstartte na een faillissement, dit was een bedrijf dat financieel advies geeft. Vond ik niet zo’n goed teken, dat zo’n bedrijf zelf failliet was gegaan. Dezelfde mensen stonden nog aan het roer. Dus die heb ik geen geld geleend. Ik heb nu bijvoorbeeld wel 100 euro zitten in een serie winkels die luxevoedsel verkoopt en in een verbouwing van een huis door een echtpaar. Misschien zouden er nog bepaalde dingen zijn die ik ethisch niet zou zien zitten (bijvoorbeeld een erg milieuvervuilend bedrijfje), maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

  2. Wow bijzonder zeg. Maar ze kunnen toch niet zomaar niet meer terug betalen?

    • Nee, inderdaad. Het is een officieel contract. Maar mensen en bedrijven kunnen natuurlijk failliet gaan, en dan kun je als uitlener soms toch fluiten naar (een deel van) je geld.

  3. Daarom doe ‘k bij Kiva investeren, da’s idd € 25,00 en in drie jaar nog geen wanbetaler gehad 🙂
    groet

  4. Zeker interessant, ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn de komende maanden.

  5. Pingback: Update van geldvoorelkaar.nl | Spaarolifantje

  6. ik heb nu in 10 projecten via geldvoorelkaar in totaal 7000 euro belegd. nog steeds iedere maand alle betalingen ontvangen. ik blijf doorgaan.
    harry

    • Ik heb nog geen winst gemaakt, pas in oktober is de eerste lening afbetaald en heb ik dus ook de rente voor die lening gekregen. Heb jij al wel een afbetaalde lening?