Spaarolifantje en de maandlasten

Toen ik ging samenwonen met mijn vriend, hebben we afgesproken wat ik zou gaan meebetalen aan het huis. Dit zou dan inclusief gas/water/licht zijn. Ik had de indruk dat het afgesproken bedrag, 400 euro per maand, misschien niet helemaal eerlijk was, dat ik eigenlijk te weinig betaal; dus ik ben het eens gaan narekenen.

Mijn vriend betaalt per jaar 8616 euro aan hypotheekrente, maar krijgt daar gemiddeld 50% van terug als hij belastingaangifte heeft gedaan (meestal zit hij namelijk in de 52% schijf, soms zit hij in de 42% schijf, gemiddeld dus 50% denk ik). Dus na hypotheekrente-aftrek is dit bedrag 4308 euro. Daarnaast spaart hij geld om de hypotheek over een jaar of 25 af te kunnen lossen, maar aangezien dat zijn geld is voor zijn hypotheek en het huis daardoor ook steeds meer zijn eigendom wordt, tel ik dat niet mee bij deze kosten. Gas en electriciteit kostte ons vorig jaar 1616 euro. Water was 175 euro. Tv en internet kostte 30 euro per maand ofwel 360 euro per jaar. Gemeentebelasting (o.a. riool en afvalstoffen) 750 euro per jaar. Nu heeft hij het afgelopen jaar ook nog het dak laten repareren. Dat kostte ook nog eens de lieve som van 8000 euro. Natuurlijk hoeft dat niet elk jaar, gelukkig maar. Men zegt dat de reparatiekosten voor een huis (denk aan dak, rioolreparaties, verven, vervanging van versleten keuken of badkamer) gemiddeld zo’n 1% zijn van de waarde van het huis. Bij een waarde van ongeveer 200.000 euro is dat dus 2000 euro per jaar. Verzekeringen voor het huis en de inboedel tel ik niet mee, want die betalen we apart, allebei de helft van de premie.

Totale kosten: (4308 + 1616 + 175 + 360 + 750 + 2000) = 9209 euro per jaar.

Mijn bijdrage is 400 euro per maand ofwel 4800 euro per jaar, ofwel 52% van het beraamde bedrag. Ik vind dat dus toch wel een fair bedrag, en ben verbaasd dat de totale kosten eigenlijk meevallen; ik had verwacht dat het duurder was. Toen ik nog op mezelf woonde in een appartementje dat helemaal niet zoveel bijzonders was, betaalde ik 600 euro huur per maand (incl. gas/water/licht). 400 euro lijkt me dus een prima bedrag voor woonlasten. We houden het zo!

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Spaarolifantje en de maandlasten

  1. Saar

    Je maakt twee (kleine) denkfoutjes.
    Een deel van je hypotheek kun je niet aftrekken dit deel wordt gebaseerd op een percentage van je WOZ waarde.
    Daarnaast werkt het met aftrekken in de 52 % schaal iets anders. Stel je hebt een inkomen en je betaalt daarover EUR 1000,00 belasting in de 52% schaal dan mag je tot dit bedrag aftrekken tegen 52%. De overige rente mag je aftrekken tegen 42% en lager. Als je schrijft dat hij meestal in de 52% schaal zit ligt het niet voor de hand dat hij het gehele bedrag kan aftrekken tegen dit percentage. Je kunt hem ook vragen wat hij per jaar van de belastingdienst terugkrijgt. Dan heb je een zuiverdere berekening. Of het echt verschil maakt voor je maandbedrag weet ik niet.

    • Met zijn eigen bedrijf heeft mijn vriend wisselende inkomsten. Meestal zit hij heel ruim in de 52% schaal. Eén jaar had hij een klus van negen maanden aangenomen voor veel minder geld dan normaal, omdat die klusheel interessant en leerzaam was.

      Het eigenwoningenforfait betekent inderdaad nog eens zo’n 600 euro meer aan belastingen, dus dan komen we op een totaal van ongeveer 9800…

  2. Aan de ene kant snap ik de redenering wel dat het zijn huis is en dat je dus niet meebetaald aan de hypotheek. Maar volgens mij zijn jullie best wel happy met elkaar, toch? Dus in princpe zou het dan toch ook steeds meer jouw huis worden?? Hoe zie jij dat??

    • Hoi Sandra,

      We zouden dan de hypotheek moeten overschrijven op ons beider namen, denk ik, en dat is een hoop gedoe. Het plan is ook om binnen enige jaren te verhuizen, waardoor er waarschijnlijk sowieso een nieuwe hypotheek nodig zou zijn. Daar ga ik dan wel aan meedoen. Tot die tijd vind ik het prima en lekker duidelijk dat dit huis gewoon helemaal van hem is, en dat ik bijdraag door maandelijks wat geld naar hem over te maken.

  3. Ineke

    Allereerst mijn complimenten voor je blog. Ik ben net vanaf het begin bijgelezen en je schrijft leuk.

    Over je woonlasten: je betaald dan misschien wel voldoende aan het huis maar mist ook vermogensopbouw door het feit dat jou naam niet op de akte staat. Ik weet dat huizen momenteel minder waard zijn dus momenteel gaat mijn verhaal niet op. Als het huis dus verkocht gaat worden, zal jouw vriend de onderwaarde op zich moeten nemen, en niet moeten delen met jou. Maar wellicht zijn jullie dat al van plan. Zouden jullie er toch langer blijven wonen en er ontstaat een overwaarde dan wordt het toch minder fair als hij dan de winst zou kunnen ‘nemen’.

    Maar ja wie ben ik om daarover te zeuren, jullie hebben dit soort dingen vast al bedacht. En om dingen in perspectief te plaatsen: ik heb mijn huis sinds vorig jaar afbetaald (jippie) dus als ik ooit weer samen ga wonen (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht) dan komt er echt geen tweede naam bij op de akte. Mijn huis blijft mijn huis. 😉

    • Dank je voor de complimenten!

      Op dit moment, met dit huis, is zijn huis dus zijn huis. 🙂 We delen samen de hypotheekrente, maar hij is de enige die daarbovenop nog geld inlegt in het spaargedeelte; en alle winst óf verlies als het huis verkocht wordt, is dus voor hem. Zo staat het ook in de hypotheekakte, om dit nu te veranderen lijkt me veel gedoe. Een volgend huis gaan we waarschijnlijk wel samen kopen, met dan ook een gelijke inleg en later een gelijke verdeling van winst of verlies, maar dat is nu nog iets van latere zorg.
      Ik accepteer van harte dat hij misschien winst maakt op dit huis bij verkoop (op dit moment is het huis minder waard dan bij aankoop, maar wie weet over een paar jaar…), zelf spaar en beleg ik met mijn geld op andere manieren, hopelijk met winst.

      • Ineke

        Ik snap dat je dat niet doet maar op de lange termijn (en met winst) zou er toch een scheve situatie ontstaan, omdat ook jij de winst mogelijk maakt met jouw geld. Maar goed ik wil natuurlijk niet stoken in een goed huwelijk dus ik ga verder mijn mond houden, 🙂