Spaarolifantje en werk

Soms… Behandelen bazen, of “bedrijven” (die natuurlijk uiteindelijk ook uit bazen en bovenbazen bestaan) hun werknemers heel oneerlijk. Ik praatte dit weekend met schoonbroer, die al enkele jaren niet zo gelukkig is met zijn baan. Een burnout ligt op de loer, gelukkig een beetje tegengegaan door zijn privé-leven met zijn hobby’s en zijn dochtertje. Het bedrijf waar hij werkt is zo strak ingericht dat het nogal knelt, heb ik met name de indruk dat het probleem is. Dit moet zus en dat moet zo, en als je het anders wil doen (omdat je dat fijner vindt of omdat je dat beter en efficiënter lijkt) heb je pech.

Bij mijn bedrijf (dat van baan 2) zijn er bezuinigingen waardoor goede krachten met een tijdelijk contract op straat staan na het aflopen ervan, ook al hebben ze net een interne opleiding afgerond. En ook ongeacht hun privé-leven en of ze misschien kostwinner zijn. Voor de mensen die mogen blijven is het erg vervelend om op die manier afscheid te moeten nemen van collega’s. En bovendien komt het extra werk nu natuurlijk ook op het bordje van de blijvers.

En zo kent waarschijnlijk iedereen wel bedrijven (of specifieke bazen binnen een bedrijf) waar je liever niet wil werken. Maar ja, het salaris moet toch verdiend worden, hè? Dus ga je maar door, in ieder geval totdat je iets nieuws gevonden hebt.

Dit is één van de redenen dat ik geld probeer te sparen. Zodat ik, mocht een baan me echt de keel uithangen, kan zeggen: de groeten, ik ben weg. En zodat ik eventueel zelfs een minder goed betalende, maar wél leuke (of draaglijke) baan kan aannemen, omdat ik niet méér nodig heb of omdat ik het missende bedrag langdurig kan aanvullen vanuit mijn spaargeld. Ik ben mijn werk nog lang niet beu, maar stel…

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Spaarolifantje en werk

  1. Kniepertie

    Al is’t alleen maar ’t gevoel dat je KAN zeggen dat je weggaat kan al schelen in de beleving
    groet

  2. moepsje

    Mret Kniepertje eens. Mijn man wil dolgraag weg bij de zaak waar hij nu werkt. Is daar helaas drie jaar compagnon geweest en flink belazerd. Kan nu niet weg vanwege strak konkurrentie- en relatiebeding. Zal het via de rechter uit moeten gaan vechten. Echt triest en in- en ingemeen hoe ze hem behandelen. Zit nu per vandaag ook thuis door naderend burn out. Hier heeft hij het zooo moeilijk mee. Wil liever gewoon lekker werken. Nee, het is niet zo makkelijk.

    • Veel sterkte. Ik hoop dat hij ook beseft (ik moet het trouwens mijn schoonbroer nog maar ‘ns op het hart drukken) dat hij en zijn leven veel en veel belangrijker zijn dan welk bedrijf dan ook! Jezelf op één, je familie op twee, en je beroep en bedrijf dan misschien op drie of zo…

  3. Ineke

    Ik ben voor de helft van mijn werkpakket ook niet erg gelukkig met mijn werk. De pest is een beetje dat ik best goed verdien voor mijn part-time baan, en mijn leeftijd ook geen goed doet in deze tijd om een nieuwe baan te zoeken. Dus ik blijf zitten waar ik zit, en ben een flinke buffer aan het kweken. Ik heb eens zitten rekenen op je ‘rentenierensite’ en daar blijkt dat ik vanaf mijn 53e zou kunnen rentenieren. Daarvoor moet ik tijdens de periode tot mijn pensioen echter dik in de rode cijfers. Daar kom ik dan weer langzaam uit als ik met pensioen ga, maar ben toch niet van plan om tegen de 2 ton in de rode cijfers te komen. Buiten dat zal de bank het me ook niet toestaan denk ik. 😉 Dus nog maar even verder doorsparen en de extraatjes ook apart zetten. Misschien kan ik er dan wel op mijn 60e uit. Dat zou fijn zijn.

    • Oh ja, dat is soms wel raar ja bij die site. Dat komt geloof ik omdat je dan van minder rond kunt komen dan van wat nu de AOW is, dus dan denkt hij: mooi, dan kan ze vóór de AOW zich in de schulden steken, en dan betaalt ze dat wel weer terug als ze eenmaal AOW krijgt. Maar geen bank die het met hen eens is, inderdaad. Wat zou kunnen helpen om de berekening te verbeteren op deze site, is om de eindleeftijd op 68 te zetten (zeg maar de te verwachten pensioenleeftijd). Dan dwing je ‘m om geen rekening te houden met de AOW, maar puur te kijken naar hoe je vóór die leeftijd op eigen kracht rond kunt komen. (En dan neem ik aan dat je na je 68e inderdaad rond zult kunnen komen van AOW en evt. opgebouwd pensioengeld, want je extra eigen potje is dan dus waarschijnlijk op).

      • Ineke

        Ja dat zou inderdaad beter zijn. Ik moest echt even kijken hoe het in elkaar zat dat ik met zo’n betrekkelijk klein spaarbedrag al op mijn 53e eruit zou kunnen. Nou dat kan dus ook niet. 😉

  4. In die zin kan geld inderdaad ook vrijheid betekenen: dat je niet vast zit in een vervelende situatie.

    • moepsje

      Nog even voor de duidelijkheid. Mijn man wil graag weg bij dat bedrijf, maar hem wordt geen mogelijkheid gegeven om ergens anders te mogen beginnen. Hij heefteen heel zwaar relatie- en konkurentiebeding. Tezwaar zal de rechter beslissen, maar dan ben je maanden verder voordat de rechtszaak daar is ;(