Sparen voor de toekomst

Deze week was weer een drukke werkweek. Er waren zeker leuke en interessante momenten, maar er waren ook momenten waar ik minder zin in had. Misschien ben jij een ochtendmens, maar ik niet, dus om 6.30 uur op moeten staan om op tijd op mijn werk te zijn is niet mijn idee van een feestje. Ook het feit dat ik meerdere keren in een trein belandde die overvol was, droeg niet bij aan mijn goede humeur (ja ja, de NS verkoopt vervoersbewijzen en geen plaatsbewijzen, en ik kan niet ontkennen dat ik vervoerd ben).

Op dat soort momenten wil ik nog wel eens wegdromen naar een mogelijke toekomst waarin ik niet meer per sé hoef te werken. Stel je voor dat ik alleen nog maar zou hoeven te werken als ik er zelf zin in had. Ik ging nooit meer verplicht om 7 uur ’s ochtends de deur uit, dat is zeker. Ik zou misschien vrijwilligerswerk gaan doen, of elke week bij familie op bezoek gaan. Misschien zou ik minder gestresst zijn, en méér tijd hebben om gezonder te leven. Misschien zou ik wel blijven werken, voor de interessante bezigheden en de sociale contacten, maar ik zou niet meer hoeven te stressen bij een aflopend contract of een reorganisatie. Salarisverlagingen en pensioenkortingen zouden mij veel minder raken. 

Wel, misschien gaat me dat ooit lukken. Tot die tijd geniet ik zoveel mogelijk van de uitdagingen die mijn werk te bieden heeft, jongleer met werk, huishouden en familie zoals vele anderen, en bouw rustig verder aan mijn potje met “onafhankelijkheidsgeld”.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Sparen voor de toekomst

  1. Robb

    Tja, hypotheek zo snel mogelijk aflossen. Dan kan je misschien minder gaan werken.