Stiekem toch geld uitgeven…

Het gaat best goed met de uitdaging om in februari niets nieuws te kopen (behalve eten/drinken en vervoer). Vanochtend moet ik daardoor nog wel even een paar opwarmmaaltijdjes koken (nodig omdat ik soms avonddiensten draai en dan op het werk iets opwarm). Maar dat kan gelukkig ook gewoon, ik heb er de tijd voor. Ook is er binnen de familie nu al overleg over een verjaardagscadeau voor de eerste verjaardag van mijn nichtje, maar aangezien dat pas in april is, hoef ik er nog geen geld aan uit te geven. Een laatste klein opdoemend probleempje is dat een collega een werk-mijlpaal viert, en dat iedereen daar vrijwillig een kleine bijdrage aan mag leveren. Het is gelukkig niet verplicht, maar ik vind deze collega dan weer wel zo aardig dat ik mee wil vieren. Misschien een kaart (uit de kaartenvoorraad) en een taart (zelfgebakken). Telt dat?

Waar ik wel stiekem geld aan uit ga geven is Kiva. Kiva is een Amerikaans platform waar je zelf een lener (meestal een kleine ondernemer uit een Derde Wereldland) kunt uitzoeken en hem of haar $25 kunt lenen. Dit geld wordt meestal terugbetaald (In bijna tien jaar tijd was er gemiddeld 99% terugbetaling). Ik schreef al eerder over Kiva.

Op de valreep van januari kwam er nog een laatste gedeeltelijke terugbetaling bij mijn Kiva portemonnee binnen, waardoor mijn saldo boven de $25 is gekomen en ik dus een nieuwe lening kan doen (ik zou het geld ook zelf op kunnen nemen via Paypal, maar dat wil ik nu niet). Dus ik loop al een paar dagen te zoeken naar een heel leuke lening, en als ik die gevonden heb, geef ik mijn $25 graag weer uit. En zonder me al te schuldig te voelen 🙂

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Stiekem toch geld uitgeven…

  1. Willemien

    dat is geen geld uitgeven, dat is uitlenen. ☺ En iemand een kans geven. Lijkt mij volledig in het doel geen geld uitgeven passen.

  2. Maar dat is ook voor het goede doel! Dus dat telt niet.

  3. Goed werk! Ik wacht altijd tot de terugbetalingen net onder de 25 dollar zijn en verstrek dan al een nieuw krediet. Dat kost me dan per keer maar 1 of 2 euro. Zo neemt het bedrag dat ik weer kan uitlenen bijna ongemerkt toe zonder dat het me echt in mijn portemonnee raakt.

  4. Wat een leuk idee zeg! Fijn dat er nog zulke mensen zijn 🙂