Kiezen wat je doet met je geld

Goed omgaan met je geld betekent onder andere weten waar het naartoe gaat, en proberen om zoveel mogelijk zelf die keuzes te maken waar het geld naartoe gaat. (Zoveel mogelijk, want belasting moeten we allemaal betalen, en de electriciteits-aansluitingskosten meestal ook, tenzij je wel heel hardcore wil leven).

Eergisteren praatte ik op m’n werk met een klant die maar zelden op reis ging: “Mevrouw, als ik m’n tv aanzet, kan ik het ook zien, en vaak nog beter dan wanneer je reist, want dan ben je met z’n honderden bij zo’n monument en moet je je intussen druk maken over 50 graden hitte, en of de bus op de terugweg je wel heel zal laten.”. Ik vond dat hij wel een beetje gelijk had, maar ja, ik heb net als deze meneer een hekel aan het gedoe van reizen. Ik praat ook wel eens met mensen die reizen fantastisch vinden, voor wie het een belangrijk onderdeel van hun leven is.

Die meneer en ik, wij moeten dus maar weinig geld uitgeven aan reizen. Want we houden er toch al niet van. Zouden we ons door de buitenwereld gedwongen voelen om minstens drie keer per jaar een week op reis te gaan, dan zouden we daar alleen maar armer en doodongelukkig van worden. Aan de andere kant is geld uitgeven aan reizen voor die reislustige misschien wel een van de slimste dingen die hij of zij met z’n geld kan doen.

En zo is het ook met “uit eten gaan” of met “naar de film gaan”, of met “uitgaan”, of met “een groot huis hebben”. Sommige mensen vinden dat fantastisch, anderen hechten er eigenlijk gewoonweg niet zoveel waarde aan. Ik denk dat dat moet kunnen. Probeer je financiele beslissingen te maken met in het achterhoofd de dingen die jij echt belangrijk vindt. Hopelijk helpt dat dan om binnen je budget heel veel leuke dingen te doen, te kopen of te ervaren!

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Kiezen wat je doet met je geld

  1. Zeker weten! Helemaal mee eens.

    Voor mij zijn de belangrijke dingen: boeken, mijn man en ons huis 🙂

  2. realmam

    Hier ook zo’n hekel aan reizen. Maar man vindt dat alleen maar leuk als ik mee ga, dus stiekem ben ik wel ‘verplicht’ 🙂

  3. Johmar

    vroeger werd ik erg blij als ik de stad in was geweest en met tassen vol spullen thuis kwam,maar die vreugde duurde altijd maar kort, tegenwoordig word ik blijer van dingen die ik vind in kringlopen en of op rommelmarkten, en als ik nu wel eens iets nieuws of duurders koop wat erg weining voorkomt geniet ik er des te meer van omdat ik ervoor gespaard heb en niet zoals vroeger in een opwelling ging kopen.

  4. Thea

    Ik geef alleen aan reizen veel geld uit. Spullen koop ik in kringloopwinkels, boeken haal ik ban de bieb, musea bezoek ik met een Museumjaarkaart, fietsen en wandelen kan gratis dus als de eerste levensbehoeften betaald zijn spaar ik de rest om te reizen!

  5. Helemaal mee eens. Wij zijn juist weer gek op reizen. Juist als we dan iets op tv zien waar we geweest zijn gaat het van: oh ja en toen hadden we dat gegeten, en dat was super, oh ja en dat rook zus en zo. Ja, dat was geweldig. Voor ons voegen onze reiservaringen dus wel degelijk wat toe. Maar een dikke auto bijvoorbeeld weer totaal niet. Kleding koop ik nauwelijks nog meer en altijd in de uitverkoop of tweedehands.