Jaarlijkse uitgaven

Vorige jaar begon ik op 1 februari met het bijhouden van mijn uitgaven in mijn app. Dus op 31 januari dit jaar kon ik een jaar aan uitgaven overzien. Natuurlijk vergat ik dat volledig, maar door de paar uitgaven die ik nu in februari deed van het geheel af te trekken, kan ik toch een mooi overzicht maken. Komt-ie:

Jaaruitgaven_feb13

Geld naar de spaarrekening is natuurlijk eigenlijk geen uitgave, maar ik heb het er wel bij gezet, gemiddeld heb ik 40% kunnen sparen!

In geldbedragen is het gemiddeld, per maand:

Cadeaus € 61
Communicatie € 35
Entertainment € 134
Goede doelen € 183
Huishouden en eten € 305
Huur € 400
Kleding € 18
Vervoer € 148
Ziektekosten (premie en eigen kosten) € 125
Overige verzekeringen € 43
Overig € 39

De gemiddelde kosten voor de post “cadeaus” is in de tweede helft van het jaar flink omhoog gegaan, en ik vind het eigenlijk wel wat duur. Iets om op te letten dus. Entertainment is uitgaan en vakantie, in de tweede helft van het jaar hielden we onze vakantie waardoor de kosten per maand erg omhoog gegaan zijn, vergeleken met een half jaar geleden.
De kosten voor goede doelen zijn gemiddeld lager geworden doordat ik in de eerste helft van het jaar een groter deel betaal, en doordat ik een deel van het weggegeven geld weer via de inkomstenbelasting terug kreeg. Na de belastingteruggave besteedde ik 7,4% van mijn inkomsten aan goede doelen. Eigenlijk streefde ik naar 10%, dus daar moet ik dit jaar nog eens goed naar kijken.
Ik woon samen met m’n vriend die de hypotheek en de woonlasten betaalt, 400 euro “huur” per maand is mijn vaste bijdrage hieraan. Vervoer is met name treinvervoer, dus de NS mag blij zijn met mij als trouwe klant. Ik krijg trouwens het grootste deel hiervan ook weer terug van mijn werkgever, maar die vergoeding heb ik dan ook gewoon bij mijn inkomen opgeteld.
Ik wil proberen om de kosten voor “huishouden en eten” nog wat omlaag te krijgen. Aan het begin van vorig jaar was het gemiddelde 325 euro per maand, dus voor de tweede helft van het jaar is dit met 40 euro omlaag gegaan naar 285 euro per maand (en daardoor is het gemiddelde over het hele jaar 305 euro/maand). Liefst wil ik dat nog ietsjes lager krijgen.

Reacties staat uit voor Jaarlijkse uitgaven

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.