Uitgaven aan goede doelen

Goede doelen. Je kunt cynisch worden en zeggen dat het toch geen zin heeft, of dat de directeuren van de goede doelen teveel geld verdienen en ze daarom van jou niets krijgen, je kunt gierig worden en alles zelf willen houden, je kunt te arm zijn en zelf al je geld echt nodig hebben (in ieder geval voorlopig). Of je kunt toch iets geven. En dat doe ik. Omdat ik denk dat het wel zin heeft. Mijn bijdrage is in principe dan wel slechts een druppeltje op de gloeiende plaat, maar gelukkig ben ik ook niet alleen!

Een paar jaar geleden had ik bedacht dat ik ging plannen, hoeveel er naar welk goed doel zou gaan. Ik had zelfs een systeem bedacht. Let op, hier komt het.

Ik deelde elk goed doel op de volgende drie punten in.

1. Is een goed doel gericht op mensen, of op dieren/de natuur?

2. Is een goed doel (met name) gericht op Nederland, of op elders in de wereld?

3. Is een goed doel bedoeld om een ziekte te bestrijden, of om iets anders te doen (armoede bestrijden, educatie geven, leefwereld verbeteren etc).

Het KWF valt bij 1. in de categorie mensen, bij 2. in de wereld (want kankeronderzoek helpt natuurlijk niet alleen Nederlandse patiënten verder) en bij 3. in ziektes. Een Nederlands dierenasiel valt onder 1. dieren, 2. Nederland en 3. iets anders.

Ik had toen ook bedacht, in welke verhouding ik mijn geld uit wilde geven. Zo wilde ik graag dat 60% van mijn geld voor doelen in Nederland gebruikt werd en 40% mocht naar de rest van de wereld. We zijn Nederlander of we zijn het niet hè… Ziektebestrijding vind ik goed, ziektes zijn erg, maar ik weet dat er ook genoeg gezonde mensen zijn die het al heel heel zwaar hebben, dus ik besloot 50% voor het een, 50% voor het ander uit te willen geven. En er ging 30% naar dieren/natuur en de rest ging naar mensen.
Vervolgens ging ik eigenlijk goede doelen zoeken bij deze verhoudingen en dan net zo lang sleutelen aan de uit te geven bedragen totdat het klopte, zowel met de percentages als natuurlijk ook met het totale bedrag.

Als ik het zo opschrijf, zie je al hoe ingewikkeld het systeem was. Uiteindelijk was het me trouwens gelukt en was ik ook tevreden met het resultaat. Maar inmiddels is één goed doel samengegaan met een grotere organisatie en ben ik met een ander goed doel minder blij geworden. Het lijkt er toch op, of mijn prioriteiten nu weer wat anders liggen. Ik vind het wel verstandig om mijn goede doelen “budget” te plannen. Het is mijn geld, ik wil graag dat het naar dingen gaat die ik belangrijk vind. Net als bij mijn gewone budget wil ik de keuzes maken waardoor ik achteraf kan zeggen dat mijn geld goed besteed is geweest. Maar ga ik dit systeem weer gebruiken? Ik denk eigenlijk van niet. Wel ga ik zeker nu nog even nadenken hoe ik het dit jaar ga doen.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Uitgaven aan goede doelen

  1. Anoniem

    Ja, je prioriteiten veranderen. Zelf 20 jaar geleden WWF, vorig jaar gekozen voor een natuurorganisatie in de regio. Naarmate ik ouder werd meer nadruk op organisaties die barmhartigheid wereldwijd en ontwikkeling van meisjes wereldwijd als oogmerk hebben. Sinds studententijd wel altijd lid van Amnesty voor diegenen die ontdaan van ieder mensenrecht vervolgd, mishandeld, gevangengezet en gedood worden.
    Je groeit als mens en je mensbeeld groeit mee, organisaties ontwikkelen zich, en in de wereld verschuiven aandacht en evenwicht eveneens. Ik vind het niet vreemd en geen schande dat iemand keuzes heroverweegt.