Daar gaat mijn eigen bijdrage voor 2013…

Sinds een klein jaar zit er een bultje op mijn grote teen, links. Het zit bij het gewricht, aan de zijkant, en het zit vlak onder de huid. In de loop van dat jaar is het wat gegroeid, en intussen zit het een beetje in de weg als ik m’n schoenen aantrek. Vanmorgen bij de huisarts geweest: het is een cyste-tje. Kan geen kwaad, had overal kunnen zitten, maar zit helaas daar, een beetje in de weg. Ik kan een afspraak maken bij de chirurg, voor een kleine ingreep, en dan ben ik er vanaf.

En tja. Dan loop je zo naar huis en dan denk je: dat zal dan wel weer mijn eigen bijdrage zijn voor dit jaar. Eerst natuurlijk nog een consult op de chirurgie, dan de vervolgafspraak om het dingetje weg te snijden, pijnstillende injectie, ingreepje, hechting, ka-tsjing… Zal ik dat wel doen? Zal ik het niet nog even aankijken?

Dat is mogelijk precies wat de hoge heren en dames voor ogen hadden toen ze de eigen bijdrage invoerden: dat mensen wat langer nadenken voordat ze zorg “consumeren”. En ja, ze hebben me aan het nadenken gekregen…

Maar aan de andere kant: als het ding nog verder doorgroeit, wordt-ie alleen maar lastiger. En pijnlijker. En dan is het weghalen waarschijnlijk nog wat moeilijker (groter litteken naderhand). Dus nou ja, waarschijnlijk ga ik het toch maar gewoon doen. Zijn we er maar vanaf. Van mijn eigen bijdrage van 2013 gun ik mezelf  een zo-goed-als-nieuwe voet, zonder irritante bultjes.

Update: afspraak staat voor begin maart, op een vrijdag die ik vrij heb. Mocht er wat gestrompel volgen, dan heeft mijn werkgever daar minder last van. Als het goed is, wordt het namelijk meteen aangepakt die dag, begreep ik van de secretaresse.

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen, Gezondheid

5 Reacties op “Daar gaat mijn eigen bijdrage voor 2013…

  1. Ik denk dat de overheid het niet zo bedoelt heeft hoor 😉 Ik denk eerder dat ze ermee proberen te voorkomen dat mensen voor elk wissewasje naar de dokter gaan… Maar zo te horen is dit geen wissewasje!! Succes bij de chirurg…

    (Ik had trouwens ook een cyste-achtig dingetje en dat konden ze direct bij de eerste afspraak weghalen… Dus wie weet valt het mee!!)

  2. Moepsje

    Wat vervelend zeg. En wat een vervelend plekje. Ik heb er 5 op mijn hoofd.Die had ik al weg laten halen,maar…ze zitten er vrolijk weer :(. Ben pas weer bij de huisarts geweest, ze zijn best groot en ze horen daar niet. Maar als je ze wegsnijdt, heb je grote kans dat ze gewoon weer terugkomen. Dat is dus bij mij gebeurt. Ik zou het zo lang mogelijk uitstellen als ik jou was, weet natuurlijk niet hoeveel je er last van hebt. De ingreep op zich stelt niets voor. Verdoving, sneetje en ze lepelen hem er zo uit. Sterkte.

  3. ien van pelt

    Vervelend zeg, maar een aantal jaren geleden had ik ook zo’n ding. Gewoon weggehaald door de huisarts. Die heeft het ook nog opgestuurd om te kijken of er iets mee aan de hand was.
    Waarschijnlijk is het bij de huisarts veel goedkoper. Bovendien vindt onze huisarts dat nu juist leuke dingen om te doen en hij doet en deed het goed!
    succes!
    groet Ien

  4. Pingback: Vakantie! | Spaarolifantje