Uitgaven in februari

In februari gaf ik de volgende bedragen uit:

Datum Soort uitgave Gepland bedrag Uitgegeven
1 feb e.v. eten en huishouden 250 euro 300 euro
1 feb e.v. reizen (OV-chipkaart) 140 euro 240 euro
1 feb e.v. kleding/kapsel 70 euro 0 euro
1 feb e.v. onverwachte/leuke uitgaven 0 euro 26 euro
5 feb goed doel 50 euro
5 feb goed doel 2 (1x p jr) 33 euro
19 feb mobiele telefoon 35 euro
27 feb goed doel 3 13 euro
27 feb goed doel 4 (1 x p jr) 100 euro
28 feb bijdrage woonkosten 400 euro
28 feb ziektekosten – reservering 150 euro
Totaal 1246 euro  1352 euro

Een streepje in de rechterkolom betekent dus dat ik inderdaad zoveel heb uitgegeven als ik van tevoren verwachtte.

Tjonge jonge, wat veel reiskosten weer. En dat nog wel voor zo’n erg korte maand. Het overzichtje van de ov-chipkaart heb ik bekeken, en het klopt: heel veel korte reisjes van elk 1, 2 of 3 euro zorgen voor een totaalbedrag waar je steil van achterover slaat. Het overgrote deel van de reiskosten is in verband met mijn werk, en deze kosten krijg ik (ruim!) terug, dus hier maak ik me niet zoveel zorgen over. Wel wordt het weer tijd om te gaan fietsen! In gladde, heel koude en donkere tijden fiets ik liever geen afstanden van meer dan 5 kilometer, vanaf nu kan ik enkele van die 1 of 2 euro-ritjes toch weer gaan vervangen door een fietstochtje.

Toch wat teveel geld uitgegeven aan eten en drinken; hier werd ook een keer een tank benzine van betaald voor de auto van mijn vriend. We maken wel eens gezamenlijke ritjes naar familie, vrienden en naar de supermarkt. Komende maand hoop ik dat er weer wat minder geld vanaf gaat.

Het geld voor de “ziektekosten – reservering” is naar een aparte spaarrekening gegaan. Daar staat nu al 300 euro op. Aan het einde van het jaar moet er weer genoeg op staan om de ziektekostenverzekering van volgend jaar in 1 keer van te kunnen betalen.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Uitgaven in februari

  1. Wat een goed idee om voor je zorgverzekering te betalen om die vervolgens in 1x te kunnen betalen.
    Ik vind het ook knap dat je zo’n duidelijk beeld hebt van wat je uitgegeven hebt maar dat je ook van te voren een schattig maakt van de te komen uitgaven. Misschien moet ik dat ook eens doen, maar ik durf eigenlijk niet te kijken naar mijn rekeningen :S

    • Het kost je een avondje om alle uitgaven van vorig jaar door te spitten, zodat je gemiddeldes kunt berekenen en een planning kunt maken voor het komende jaar.

      Maar het kost je wel wat moed om dat ook echt te doen en om aan jezelf toe te geven dat je af en toe geld uitgegeven hebt aan dingen die het eigenlijk niet waard waren. En om dan een voornemen te maken om het vanaf nu beter te doen.

      Als je eenmaal een budget gemaakt hebt, is het ook handig om bij te houden of je je er aan houdt. Dat kan op papier, met een app op je smartphone (mijn manier) of op de computer (een spreadsheet, of een van de gratis of betaalde programma’s daarvoor).

      Voordelen, als je inkomen eindig is zoals het mijne: 1. de rust dat je weet dat je rond gaat komen 2. je geld gaat naar dingen die je ECHT nodig hebt en/of die je ECHT leuk vindt.