Mobiele telefoon – kosten verminderen

Bijna twee jaar geleden kocht ik mijn eerste smartphone. Geen aanbetalingskosten voor de telefoon, maar abonnement eerste jaar 50% korting dus 17,50 euro per maand, tweede jaar 35 euro per maand. In die fase zit ik nu, en door de verhoogde BTW is het iets van 37 euro per maand geworden. In twee jaar tijd heb dus minimaal 630 euro betaald voor deze telefoon en het gebruik er van. En regelmatig ga ik over mijn belminuten heen. Dat kost 0,25 euro per minuut. Als je bedrijven belt, is het vaak een bijzonder nummer en deze kosten zitten dan niet in je abonnement, dat kost dan dus bijv. 10 cent per minuut “plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon” zoals het bandje altijd zegt, is dus nog eens 25 cent per minuut (driewerf argh!) .

Kortom, dat moet anders, en goedkoper, kunnen!

Ik heb wel belang bij enkele functies die mijn smartphone heeft: de app die mijn uitgaven bijhoudt, de twee apps voor reizen met het openbaar vervoer, en internettoegang (dat heeft met name entertainment-waarde, maar heel soms heeft het me ook gered als ik bijvoorbeeld een adres niet meer wist – dan kon ik even mijn mail doorzoeken of googelen, afhankelijk van waar ik het antwoord het snelst dacht te kunnen vinden).

Dus ik wil graag een smartphone. Zolang de huidige smartphone het blijft doen, zal ik hem blijven houden. Een volgende telefoon koop ik zelf, van mijn spaargeld. Dus niet in een pakket van een aanbieder; ik heb zo’n vermoeden dat ik m’n telefoon in die twee jaar wel drie keer terugbetaald heb.

Ik verbruik zo’n 200 Mb data per maand op mijn telefoon. Een klein deel daarvan wordt gebruikt door mijn apps als ik bijvoorbeeld kijk of mijn trein vertraagd is. Een groter deel is mail checken en internet surfen. Momenteel zit er standaard 1 Gb in mijn abonnement en dat is dus meer dan wat ik nodig heb. 250 Mb zou een goede optie zijn, liefst zonder extra kosten als je er toch een keer overheen gaat (maar in plaats daarvan bijvoorbeeld geen internet meer voor de rest van de maand, of alleen nog maar extreem langzaam kunnen surfen, wat bijv. ervoor zou zorgen dat ik nog steeds m’n reisschema kan controleren).

Ik heb nu 200 minuten beltegoed, maar dat voelt dus wat krap. Het zou fijn zijn om wat meer minuten te hebben, zeker als die per minuut veel minder kosten dan nu! Enig rondsurfen levert me bijv. een prijs op van 3 cent per minuut, waar ik nu – lieve help – 18 cent per minuut betaal. 200 minuten voor 35 euro of 300 minuten voor 9 euro… Da’s toch een heel verschil!

Dus dit zijn mijn eisen:  ik wil graag mijn huidige nummer houden, ik hoef geen nieuwe telefoon, ik wil graag minimaal 250 Mb per maand aan data en 300 minuten aan bellen. Liefst wil ik, als ik over data of minuten heen ga, niet ineens heel veel betalen. En ik wil ook graag weinig technische problemen zoals totale uitval van het netwerk, maar daar heeft mijn huidige erg dure provider ook wel eens last van gehad. Met deze eisen ga ik op zoek naar de goedkoopste optie, en dat kan een sim-only abonnement zijn, maar dat kan zeker ook een prepaid kaart worden als die mogelijk nog goedkoper is  (dan heb je ook het voordeel dat je bij minder gebruik van je telefoon die maand nog minder betaalt). Gelukkig zijn er via internet heel veel mogelijkheden om je te oriënteren op de mogelijkheden. Daar ga ik gebruik van maken!

Per half juli is mijn huidige 2-jarige abonnement afgelopen. Ik begreep dat je voor het oversluiten van je nummer het beste al iets eerder kunt beginnen, dus zo ergens in mei hoop ik mijn keuze gemaakt te hebben.

(En ook zal ik dus tot half juli, tandenknarsend, elke maand 37 euro naar mijn huidige provider over moeten maken… Daar moet ik me dan maar even bij neerleggen; die keuze heb ik twee jaar geleden gemaakt en valt niet terug te draaien).

Advertenties

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Mobiele telefoon – kosten verminderen

  1. Ingrid

    Hier hetzelfde. Mijn abonnement loopt tot half juni maar je ziet nu overal dat toestellease en dat voelt niet goed. Het idee dat je elke maand een bedrag betaald aan je provider voor een toestel wat niet je bezit wordt stuit mij tegen de borst. Ik kan af met een goedkoop abonnement en hoef niet elke 2 jaar een nieuw toestel. Mijn huidige toestel is nog goed maar die wil mijn man graag hebben dus ik zit er nu over te denken om een los toestel te kopen en een sim only abonnement te nemen. Ik denk dat ik wel bij mijn huidige provider blijf. Die is niet de goedkoopste maar ik heb nooit problemen met bereik en uitval van internet. Bij mijn provider mag je 4 maanden voor afloop van het contract verlengen. Als je naar een andere provider overstapt is het zeker verstandig om het op tijd te doen. Ik heb van vrienden verhalen gehoord dat het soms wel 4 weken kan duren voor je nummer is overgezet.
    Ingrid

  2. Hier ook exact hetzelfde! Spijt van 2-jarig abonnement, ook 37-40 euro aan kosten per maand, had de telefoon ook al drie keer kunnen kopen etc. Mijn abonnement loopt september af. Ben benieuwd op welke beslissing jij uitkomt! Ik neig er sterk naar om straks een prepaid-kaart te kopen, maar heb me nog niet volop in de materie verdiept.
    Succes ermee!

  3. Boukje

    Ik ben in november overgestapt. Ik was nog tevreden met mijn toestel en heb een sim only ab. aangeschaft met nummerbehoud! Ik heb alleen bellen en sms’n en ik ben nu 12,50 pm goedkoper uit dan bij mn vorige aanbieder. Kijk eens bij telfort, daar zit ik nu bij en dat scheelde me teveel met mn oude provider!

    Gr. Boukje

  4. Siebrie

    Ik heb een sim-lockvrije smartphone met op dit moment een Mobile Viking-simkaart. Dat is prepaid, voor € 15 krijg je 1Gb internet (en gratis bellen en sms-en met iedereen die ook Mobile Viking heeft), met internetverbinding in heel Nederland en België. Verder heb ik via internet toegang tot VoipWise, VoipBuster, Skype, Rebtel en internetservice van mijn vaste-lijnaanbieder. Ik bel met de aanbieder die op dat moment het goedkoopst voor mij is. Op de meeste van die services moet je wel een beginbedrag storten, maar dat blijft oneingid staan, en bellen in Europa is gratis.

    • Op dit moment bieden ze 1GB voor 25 euro per maand aan. Waarschijnlijk zijn ze in prijs omhoog gegaan sinds jij lid werd. Oh nee, ik zie het al: het aanbod in België is anders dan dat in Nederland! Heb ik effe pech.

      Dat is mij dus wat teveel! Ik wil liefst onder de 20 euro komen voor zowel internettoegang op mijn foon als bellen. (En 1 GB is teveel, maar een kleiner pakket hebben ze niet).