Frequente kleine bijdragen tellen op…

Ik schrok van de totale uitgaven voor het openbaar vervoer van vorige maand.  240 euro in één maand, dat is niet mis. Was er een vergissing in het spel, een computerstoring, had ik niet uitgelogd?

Uiteindelijk bleek het helemaal te kloppen. Er zat zo’n 36 euro voor een ritje naar Limburg en terug in. De rest ging op aan ritjes van en naar werk. Met 20 werkdagen in februari komt dat dus neer op ruim 10 euro gemiddeld per dag. En ja, dat zou best kunnen kloppen. Dat is dan bijvoorbeeld eerst een treinrit van 3,50 met aansluitend een busrit van 1,50; en ’s avonds weer andersom.

ovtransacties

Dit is 1 van de 3 pagina’s, dus zo gaat het nog even door…

Als je naar de lijst van transacties kijkt, zijn het drie pagina’s vol bedragen tussen de 0,80 (voor het tweede stuk van een rit na een overstapje) en 7,50. Mijn ogen gleden er overheen en ik kan me zo goed voorstellen dat je bij dit soort bedragen niet denkt dat het uiteindelijk op gaat tellen tot iets groots. Maar dat doet het wel.

Dus: heb jij een andere gewoonte die je af en toe “een paar eurootjes” kost… Ga dan eens bijhouden wanneer je er geld aan uitgeeft, en tel het na een maand of na een paar maanden eens op. Kijken of het echt wel zo’n klein bedrag is…

Wat mij betreft wordt reizen weer goedkoper omdat ik weer minder uren ga werken de komende maanden. Ook ga ik weer vaker de fiets nemen naar mijn werkplekken die dichter bij huis zijn, nu het weer wat warmer is en langer licht. Dat bespaart me dan per keer misschien maar een eurootje of zes (de werkplekken ver weg zijn natuurlijk ook het duurst om te bereizen), maar nu weet ik weer dat dat uiteindelijk toch optelt.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Frequente kleine bijdragen tellen op…

  1. Ernie

    Inderdaad, ik noteer (in een excelbestand) mijn boodschappen. Ik kom er nu wel achter dat alle kleine uitgaven opgetelt grote uitgaven zijn. Je weet daardoor precies waar je zou kunnen bezuinigen/besparen.

  2. Je hebt gelijk. Daarom pin ik iedere week een bedrag, 100 euro en daar betaal ik alles van. De boodschappen, het zakgeld voor mijn jongens etc. en op is op.

  3. Spaarolifantje, als jij regelmatig naar verschillende plaatsem moet reizen, kom je dan niet in aanmerking voor de reiskosten aftrek bij de belasting?