De belastingadviseur

Wij hebben een belastingadviseur. Totdat ik ging samenwonen met mijn vriend deed ik elk jaar helemaal zelf aangifte, en dat ging prima (nou, bijna*). Maar mijn vriend heeft een eigen bedrijf en een bloedhekel aan administratie… Dus hebben we een belastingadviseur-slash-accountant.

En naar mijn mening is het een hele goede. Hij is zijn geld wel waard, dit jaar bijvoorbeeld wees hij mijn vriend op een regeling waardoor m’n vriend waarschijnlijk meer dan twee keer zoveel geld terugkrijgt van de overheid dan wat hij de belastingadviseur per jaar betaalt. En zonder hem hadden we er nooit van geweten. 

Het is ook heel handig dat hij m’n vriend er aan herinnert dat-ie moet sparen voor z’n pensioen. Dan komt er in november of zo een mailtje met een berekening van het bedrag wat dat jaar ingelegd kan worden in het pensioenpotje, en in december komt een herinnering om dat ook voor het einde van het jaar te doen. Voor mij is dat heel handig omdat ik anders de zeurkous zou zijn die weer eens over dat pensioen begint – nu is de belastingadviseur dat.

Binnenkort gaat hij weer onze inkomstenbelasting doen. Als het af is, worden we altijd gevraagd om langs te komen en krijgen we een heldere en duidelijke uitleg over wat hij gedaan heeft, waar hij welke post neergezet heeft en waarom. Daardoor vertrouw ik er op, dat de belastingaangifte goed gedaan is, ook al heb ik ‘m niet zelf gedaan.

Natuurlijk doen we ook wel wat zelf. Mijn vriend moet (helaas voor hem) toch af en toe administratie doen, en verzamelt dan alle bonnen en rekeningen enigszins op volgorde in een map die hij later bij de accountant in kan leveren. Ik heb recent al mijn papieren bij elkaar gezocht die voor de inkomstenbelasting van belang zijn.

Je hoeft geen belastingadviseur te hebben als jouw situatie eenvoudig genoeg is en jij de tijd en de puf hebt om zelf de aangifte te doen. Onze situatie, en dan eigenlijk toch vooral die van mijn vriend, is echter wel ingewikkeld genoeg om een adviseur de moeite waard te laten zijn.

 

*Er was dat akkefietje met een oude werkgever die ging goochelen met de eindejaarsuitkering en de vakantieuitkering zodat zowel de werkgever als ik minder belasting zouden hoeven te betalen. Ik snapte er niets van, maar nam maar aan dat het goed zat. Een jaar later kon de adviseur me gelukkig nog even uitleggen dat het legaal was en een slim trucje.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “De belastingadviseur

  1. Ik heb heel veel geluk; mijn oom doet zulke dingen voor zijn werk en doet het voor ons dan gratis… 🙂 (We gaan uiteraard wel een bedankje voor hem kopen 🙂 )

  2. Je zou me een groot plezier doen als je mijn blog ook wil lezen (heb vandaag mijn eerste geplaatst, yeahhhh) en als je mijn blog voorziet van commentaar. Wil je dat doen? Zonnige groet, Liek