Pensioen

Tja, die pensioenen. In mijn oude administratieklappers kwam ik nog een brief uit 2005 tegen van één van mijn pensioenfondsen waarin trots vermeld werd dat de toekomst er goed uit zag en dat het fonds ook dit jaar de pensioenen ruim kon verhogen. De goede oude tijd.

goednieuws

Brief van een van mijn pensioenfondsen, gedateerd juni 2008. Goed nieuws!

Inmiddels ziet het er heel wat anders, en somberder, uit. Door wisseling van werk heb ik twee pensioenfondsen, en de ene verlaagt dit jaar het pensioen, terwijl de andere de dans nog heeft kunnen ontspringen omdat de dekkingsgraad net voldoende was.

Wel was ik erg blij om te zien dat ik vorig jaar met mijn (drukke) parttime werk toch weer mooi een stukje pensioen had opgebouwd; 70% van de fulltime waarde. Officieel werk ik maar 20 uur per week, maar waarschijnlijk is dat in het echt toch wel meer geweest.

Ook al is het nu nog een jaartje of 30 tot mijn pensioen, en dus onmogelijk om te voorspellen hoe alles er tegen die tijd uitziet, in ieder geval heb ik in 2012 mijn best gedaan. Naast deze twee pensioenfondsen ben ik ook zelf geld aan het sparen. Helaas niet op een belastingvriendelijke manier, want mijn jaarruimte voor belastingvriendelijk inleggen van pensioenpremies wordt altijd bezet door de inleg in het pensioenfonds. Maar toch groeit stukje bij beetje mijn vermogen, en wie weet heb ik over dertig jaar nog steeds een riant pensioen, al is het dan deels van eigen geld.

Reacties staat uit voor Pensioen

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.