Dromen over een betere toekomst mág

Zo’n zes jaar geleden had ik mezelf enigszins in de financiële problemen gewerkt. Ik stond de maximale duizend euro rood op de betaalrekening, en elke maand kwam ik net niet uit met mijn salaris. Dan vroeg ik mijn ouders of ze wat geld naar me wilden overstorten, en beloofde ik dat ik het zo snel mogelijk terug zou betalen. Dat deed ik dan trouwens ook, maar de volgende maand moest ik weer om een leninkje vragen. Ik was 28 jaar oud, en mijn arme ouders moesten me nog steeds ondersteunen!

Ik schaamde me ook best wel, als ik weer eens geld moest lenen, maar het lukte me (even) niet om mijn gedrag zo te veranderen, dat het niet meer nodig zou zijn.

Uiteindelijk is het me wel gelukt, en ik denk dat daar verschillende dingen aan bijgedragen hebben:

1. De ellende recht in de ogen kijken, en meten hoe erg het eigenlijk is

2. Een plan maken om er uit te komen

3. Durven dromen / fantaseren over een betere toekomst

4. Je aan het plan houden.

Over dat durven dromen wilde ik het vandaag hebben. Ik bedoel niet dromen over het winnen van de staatsloterij, of over het plotseling krijgen van een grote erfenis, of over het aan de haak slaan van een rijke vent/vrouw die al je problemen oplost. Ik bedoel een soort realistischer dromen. Als je het nu zwaar hebt, maar je bent hard aan het werk om je problemen op te lossen, dan kan het best zo zijn dat je leven er over een paar jaar een heel stuk beter uitziet. En daar mag je alvast over dromen, ik denk dat dat helpt om in het hier en nu gemotiveerd te blijven.

Mijn (redelijk simpele) droom toen hield in, dat ik nooit meer rood zou staan. En dat ik zeker nooit mijn ouders meer om hulp hoefde te vragen. Ik zag voor me hoe ik nooit meer geldzorgen zou hebben, nooit meer bezorgd bij de pinautomaat zou staan, benieuwd of die me nog wat geld zou geven of niet. Ik zag voor me dat ik altijd genoeg geld zou hebben voor de dagelijkse dingen, dat ik zou weten hoeveel er nog over was en dat dat altijd genoeg geld was om de rest van de maand mee door te komen op een relaxte manier. Misschien zou ik zelfs mijn ouders eens kunnen trakteren op iets, om hen te danken voor al die jaren waarin ze de moed niet opgaven dat ik het ooit eens zelf zou kunnen.

Mijn droom is inmiddels uitgekomen. En dat is echt wel heel lekker. Ik denk dat ik nu weer verder kan en mag gaan dromen over een volgende fase. Wat wil ik nu (nog) graag bereiken op financieel gebied?

Hebben jullie een droom voor de toekomst? Een mooi doel om naar te streven?

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Dromen over een betere toekomst mág

  1. Wat een geweldig mooie droom. Ik ben blij , dat hij is uitgekomen.

  2. Ernie

    Rood staan, wat een ellende (ik ken het ook wel – loon wordt gestort op de laatste dag vd maand of de 1e dag vd maand – valt volgens mij in 2013 steeds in het weekend) Wat doet de bank, ze schrijven op de 1e vd maand (bijna) alle vaste lasten af. Tuurlijk kun je wat aan doen, zorgen dat er een buffer staat op je betaalrekening. Gaat nu ff niet lukken. Streven, zorgen dat ik dit wel voor mekaar krijg. Over 2-3 maanden dan heb ik het op de rit, voornemen nooit (?!) meer rood staan. (kost alleen maar debetrente, zonde toch) Doel: we sparen nu voor een vliegvakantie, spaargeld + vakantiegeld is voldoende. Na de reis weer een nieuw doel bepalen. (daar kan ik nog ff over denken)

  3. Mijn droom is om de hypotheek zo snel mogelijk af te lossen 🙂

  4. Geld maakt niet gelukkig, weet ik uit ervaring. Geldzorgen maakt heel ongelukkig, weet ik ook uit ervaring. Uit een financieel klimmen, geeft een enorme kick, weet ik uit ervaring. Met bewust met geld omgaan, kun je enorm veel besparen, weet ik uit ervaring. Wat ik ook weet is dat ik liever ongelukkig ben met geld dan zonder. Warme groet, Reset by Liek