Mijn registratie bij BKR

Bij dezen mijn ervaring met het BKR, tot nu toe. Een jaar of vier geleden begon ik bewuster te worden van mijn financiën, en zo las ik dus ook over fraude met je gegevens; en over hoe achterstallige betalingen er toch niet zo mooi uitzagen op je BKR-overzicht. Je BKR-overzicht kun je opvragen voor 4,95 euro aan kosten; dus dat ging ik toen mooi maar eens doen, kijken wat er op stond!

Je staat alleen bij het BKR geregistreerd als je een lening/doorlopend krediet hebt (gehad) in de afgelopen vijf jaar, of als je een betalingsachterstand hebt, of als je meer dan 120 dagen te laat bent bij het betalen van je hypotheek.

Als je je gegevens hebt opgevraagd (dat kan bij een willekeurige bank, neem 4,95 euro contant mee, en een legitimatiebewijs), dan krijg je een paar velletjes papier toegestuurd. Een brief met “hierbij uw gegevens d.d. (datum)” . De volgende pagina bevat je persoonsgegevens zoals die bij het BKR bekend zijn. In mijn naam stond trouwens een spelfout, vond ik, maar ik heb daarna gecommuniceerd met het BKR en die gaven aan dat ze soms meerdere manieren van spellen gebruiken voor een naam, omdat die naam vaak verkeerd / anders gespeld wordt. Het BKR kiest dan dus de meest voorkomende spelling (in mijn geval de onjuiste, maar goed).

Daarna komen een of meerdere pagina’s met “uw geregistreerde kredietgegevens”, deze pagina’s bevatten een rijtje met kredieten/schulden. Als je niet bekend bent bij het BKR, dan staat er iets als “Wij hebben geen gegevens over u” op die pagina en staat er verder niets.

Vanaf de eerste keer dat ik het BKR registratie op vroeg, stond ik gelukkig alleen neutraal / positief geregistreerd bij het BKR. Geen te laat betaalde rekeningen. En ook gelukkig geen leningen of kredieten die ik niet herkende als de mijne (dat zou kunnen betekenen dat iemand anders aan het frauderen is met jouw identiteitsgegevens, en dat kan een hoop problemen opleveren, omdat dat soort mensen zelden braaf hun schulden afbetaald).

Wel zag ik helaas een onjuistheid: er stond het volgende:

1. Kredietsoort      Doorlopend Krediet
Contractnummer  1234512345 (nummer veranderd voor mijn anonimiteit)
Bedrag                 999
Ingangsdatum      1-1-2004
Werkelijke einddatum  Nog niet beëindigd
Registratieweek  52-2003
Geregistreerd door   Bank X , adres en telefoonnr van bank X.

Ik had inderdaad ooit een creditcard bij bank X waarop ik een maximumbedrag van 999 euro kon laten zetten. Wat niet klopte, was dat dit contract wel al beëindigd was. Zo’n drie jaar daarvoor had ik al mijn rekeningen bij bank X opgezegd en was naar bank Y verhuisd. (Een goede move van me, al zeg ik het zelf). Het krediet sloeg op de credit card van bank X, maar ook die had ik moeten opgeven toen ik mijn rekeningen opgezegd had.

Als ik deze gegevens zo zou laten staan, zouden ze waarschijnlijk “voor eeuwig” op mijn registratie blijven staan. Normaal worden gegevens 5 jaar na de einddatum verwijderd, maar ja: er was geen einddatum. Bank x had die moeten doorgeven maar had dat niet gedaan, en zou dat waarschijnlijk ook niet meer spontaan gaan doen.

In dit soort gevallen instrueert het BKR je om eerst contact op te nemen met de instantie die deze registratie gedaan heeft, en hen te vertellen dat je de registratie veranderd wilt hebben (en waarom). Dus toen heb ik gebeld met bank X. Het kwam niet meteen helemaal goed (ik denk dat ze een beetje sukkelig zijn bij bank X, gelukkig dat ik van bank veranderd ben!), het kostte me een aantal euro’s aan belkosten ook, maar uiteindelijk is het me gelukt om ze de einddatum van deze lening in te laten vullen.

Mocht dat niet gelukt zijn, dan had ik “in beroep” kunnen gaan bij het BKR zelf en daar met bewijsstukken moeten aantonen dat ik gelijk had en bank X ongelijk, wat betreft die einddatum. Gelukkig hoefde het niet zo ver te komen.

Jammer is misschien wel, dat je de gegevens telkens opnieuw bij het BKR moet opvragen. Zo kwam ik er namelijk pas bij het opnieuw opvragen van mijn registratie bij het BKR (à 4,95 euro) achter, dat bank X wel beloofd had het te zullen aanpassen, maar dat dat niet gebeurd was. (Waarna een nieuwe serie telefoontjes volgde, waarna ik opnieuw enige maanden wachtte en opnieuw mijn BKR registratie opvroeg, en het uiteindelijk wel gelukt bleek.)

Nu mijn gegevens op de registratie van het BKR kloppen, ben ik van plan deze eens per jaar of eens per twee jaar nog eens op te vragen. Gewoon om te kijken of het blijft kloppen. En de volgende keer staat die registratie van bank X er niet meer op, dat zal heel fijn zijn om te zien.

(PS. Ik heb vandaag voor het eerst gegevens opgevraagd bij Experian Nederland BV – ik hou jullie op de hoogte hoe dat kredietverslag er uit ziet…).

Advertenties

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Mijn registratie bij BKR

  1. Bloem

    Het zou omgedraaid moeten worden. Als je bij BKR wordt geregistreerd dat je daar bericht van krijgt en van elke mutatie. Lijkt jou dat ook niet?

    • In principe krijg je al wel een melding als een bedrijf je negatief wil gaan registreren bij het BKR. Als je een betalingsachterstand hebt, moet het bedrijf je informeren dat ze je gaan melden bij het BKR.

      Het zou ook veel werk zijn. Nou ja, gelukkig gaan mensen niet elke dag een nieuw krediet aan, maar bijvoorbeeld het ophogen van je kredietlimiet op je credit card zou dan betekenen dat je alweer een brief van het BKR kreeg.

      Dus: veel werk voor het BKR en daardoor mogelijk ook duurder (wie-gaat-dat-betalen?). Maar het zou soms wel handig kunnen zijn, ja.

  2. Vlijtig met zuinigheid

    Ik heb zelf bij een bank gewerkt. Als je goede contacten hebt daar en je gaat een gesprek aan met de verantwoordelijke kunnen die met één druk op de knop jouw bkr oproepen. Hoef je niet steeds 4,95 te betalen. Als je een lening wil aangaan moeten ze dat ook opvragen, dus lijkt mij toch niet zo’n probleem.

    • martijn

      Het is inderdaad waar dat ze eea kunnen zien bij een bank, voor een volledige uitdraai moet je toch echt naar het BKW ( de bank ziet enkel of je leningen hebt lopen en of je niet te laat met betalen bent ).

  3. liesbeth

    wij hadden een goldcard,nooit gebruikt maar we hadden de mogelijkheid om daar €5000 mee op te nemen, stond dus geregistreerd als lening van €5000

    • Heb je ‘m opgezegd? Of hinderde het verder niet?

      Ik heb recent m’n limiet op m’n creditcard verhoogd, met het idee: stel dat je in het buitenland bent en je moet ineens snel naar huis vliegen (omdat er iets met een familielid is), en stel dat je dat dan NIET kunt boeken op je creditcard omdat de limiet te laag is… Dan sta je daar en kom je misschien niet naar huis.
      Maar aan de andere kant… Hoe vaak gaat dat voorkomen? Zo vaak ben ik namelijk niet in het buitenland; en meestal ook binnen Europa, dan kost een ticket toch vast minder dan 1000 euro. En nu sta ik dus ook geregistreerd met een creditcard met 2500 euro ruimte (met 0 euro er op, maar dat weet het BKR niet). Da’s best veel.