Opgevraagde gegevens bij Experian

Ik had eind vorige week mijn gegevens opgevraagd bij Experian, een, zoals ze het zelf omschrijven, “kredietinformatiebureau dat informatie verzamelt en beschikbaar stelt aan bedrijven en organisaties die een incasso-risico lopen bij verstrekking van hun producten of diensten”.  Met andere woorden bedrijven die jou een krediet willen verstrekken of je eerst diensten/producten leveren en daarna pas geld van je krijgen.

Ik wilde graag weten, welke gegevens van mij bij Experian bekend zijn, en op hun website leggen ze ook uit dat je deze gegevens mag krijgen, en hoe dat dan moet. Zie evt. ook hier.

Vandaag kwam de antwoordbrief al binnen! Eerst twee velletjes met een lang verhaal over Experian, en daarna mijn overzichtje.

Uit het overzichtje blijkt, dat ze gezocht hebben op mijn naam, en, afzonderlijk, op mijn huidige adres. Gelukkig blijkt er zowel op mijn naam als op mijn huidige adres niets nadeligs over mij te melden. Ze kijken met name naar of ik betrokken ben geweest bij een faillissement of schuldsanering; plus ze kijken naar “betalingservaringen”.
Ik weet niet precies wat dit laatste inhoudt, waarschijnlijk kunnen bedrijven het melden aan Experian als ze “negatieve betalingservaringen” met je hebben (m.a.w. als je niet of veel te laat betaald hebt).

Aan het einde geven ze een overzichtje van wie er eerder mijn gegevens heeft opgevraagd. Dat is bij mij, heel verrassend vind ik, Vodafone geweest, waar ik in 2005 een contract bij afsloot. Die hebben dus toen aan Experian gevraagd, of ik negatief bekend stond bij Experian.

Gegevens blijven bij Experian acht jaar bewaard. Dat is een stukje langer dan bij het BKR, waar de termijn vijf jaar is.

Ik ben blij om ook hier niets raars of negatiefs tegen te komen.

1 reactie

Opgeslagen onder Geld en besparen

Een Reactie op “Opgevraagde gegevens bij Experian

  1. Moet een heerlijk gevoel zijn dat er nergens, niets negatiefs over je vermeld staat! Congrats. Warme groet, Liek