Tussenorganisaties microkrediet betalen minder belasting

Ik investeer momenteel zo’n 2000 euro in microkredietorganisaties, en maak daar een kleine winst op. Ik zie het als een win-win-situatie. Zij een beetje extra geld, ik een beetje extra geld. Ook wist ik al dat één van de pensioenfondsen waar ik in deelneem, investeert in microkrediet. Dat vond ik fijn.

Vanochtend lees ik op nu.nl dat verschillend bedrijven die als tussenpersoon in de microkredieten zitten, belasting ontduiken door zogenaamd in Nederland te zitten, omdat Nederland blijkbaar een gunstig belastingverdrag heeft afgesloten met de landen waar deze organisaties winst maken. Hierdoor hoeven ze minder belasting te betalen over de winst. Het tijdschrift OneWorld rapporteert hier over.

Tja. Ik vind belastingontduiking niet echt sociaal wenselijk. Ik maak zelf ook graag mijn belasting lager door te investeren in goede doelen, en zal ook niet twijfelen om aftrekposten op te geven als ik ze heb, maar ik ga niet zogenaamd in Achmenistan wonen omdat daar minder belasting betaald hoeft te worden.

Het ís op dit moment legaal voor een bedrijf om een brievenbusfirma in Nederland te hebben en daardoor te kunnen verklaren dat je in Nederland gebaseerd bent en in Nederland aangifte mag doen. Maar de schoen wringt. Bij mij, en ik denk ook bij vele anderen. Toen wij in de UK op vakantie waren, lag daar bijvoorbeeld Starbucks onder vuur, omdat zij hun winsten in Engeland doorsluisden naar Nederland en er hier belasting over betalen en niet in Engeland.

Dat bedrijven hun winst maximaliseren, door alle boekhoudkundige trucs uit te halen die legaal zijn, dat snap ik misschien nog wel. Maar dat organisaties die geld investeren in microfinanciering dat ook doen, ai. De bank die ik gebruik om te investeren in microkrediet, ASN, wordt gelukkig niet genoemd in het artikel. Ik denk ook dat je ASN, een van oorsprong Nederlandse bank, er moeilijk van kunt betichten dat ze speciaal in Nederland zitten om zo minder belasting te hoeven betalen.

Cyprus stond blijkbaar bekend als belastingparadijs. Nederland dus ook, voor bedrijven dan, in ieder geval vinden diverse bedrijven het de moeite waard om hier aangifte te doen in plaats van elders. Dat wist ik eigenlijk niet. Tijd om daar iets aan te veranderen? Dat betekent wél minder belastingopbrengst trouwens…

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Tussenorganisaties microkrediet betalen minder belasting

  1. en zo zie je maar weer: Nederland is beslist niet heilig!

  2. Ik ben het helemaal met je eens dat er iets aan gedaan moet worden! Er zijn nog altijd mensen (en zullen die niet altijd blijven) die er alleen op uit zijn, zichzelf te verrijken – no matter what??

  3. Willemien

    Maar minder belasting betalen door een legale constructie betekent wel dat er meer geld beschikbaar is om uit te lenen als microkrediet organisatie. Dat is dan wel weer een verstandige handeling in het kader van hun bedrijfsvoering en doel.