De veilige route

Gisteren wat op het internet rondgekeken. Er was een discussie over een boek genaamd “R.ich Dad, P.oor Dad”. Ik kan jullie het afraden om dit boek te lezen. De auteur is waarschijnlijk een jokkebrok die de lezers voorhoudt hoe ze net zo rijk kunnen worden als Rich Dad, alleen heeft Rich Dad nooit bestaan, waarmee het enige bewijs wegvalt dat de aangeraden methode (lekker veel risico’s nemen!) zou werken.

Natuurlijk kennen we allemaal voorbeelden van rijke mensen die arm begonnen zijn en die risico’s genomen hebben en daardoor rijk geworden zijn. Maar wat met name Amerikanen snel vergeten is om ook te kijken naar wat er met de ándere mensen gebeurt is die ook risico’s namen… Juist, die gingen failliet. En sommigen eindigden hun leven op straat (met name in de VS, waar er zo weinig vangnetten zijn). Het is gemakkelijk om die mensen te negeren, of hun falen te wijten aan hen, in plaats van aan het “plan” dat ze hadden: snel rijk worden door risico’s te nemen, woehoe!

Ingebouwd in de woorden “risico nemen” zit toch, dat er een risico aan kleeft, het risico dat het mis gaat. Ik schat dat het plan van Rich Dad Poor Dad, zo’n 99% kans heef van falen (niet-rijk worden) en daarin nog 60% kans van zwaar falen (heel, heel arm worden). Risico’s die ik niet wil nemen.

Toch zijn er online nog wel (verdwaasde?) Amerikanen te vinden die geloven. Die bijvoorbeeld al drie huizen-met-huurders hebben (met op alledrie de huizen een grote hypotheek) en die dan hun laatste spaargeld inleggen om nog een huis te kunnen kopen met weer een grote hypotheek. Er hoeft maar één huurder te vertrekken of één dak te lekken en de constructie stort in.

Zelf ben ik risico-mijdend. Misschien ben ik zelfs te bang, en zou ik wat meer risico moeten nemen, om zo wat meer geld te kunnen verdienen. Maar ach, waarom eigenlijk, bedenk ik me nu. Ik was toch al niet van plan om heel rijk te worden, nergens voor nodig. En ik ben al heel duidelijk niet (meer) arm. Dus ik ben eigenlijk al, waar ik zijn wil.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “De veilige route

  1. eens, tegenover elk succesverhaal staan 99 mislukkingen, en daar hoor je niets over.

  2. Ernie

    ik ben heeeeeeel rijk, ik heb een man, 3 kinderen, we zijn allemaal gezond! Ik heb eten en drinken, onderdak en werk. Wat wil ik nog meer!

  3. Ineke

    Het is zo grappig dat als je dit soort blogjes leest mensen meteen gaan roepen hoe rijk ze al zijn met dit of dat, 🙂 maar ik denk dat niemand nee zal zeggen tegen een grote prijs of een kans om op een gemakkelijke manier veel geld te verdienen. (ook ik niet)

    Ik ben net als jij riscicomijdend al ben ik nu weer wel voorzichtig (buiten mijn spaargeld) aan het beleggen bij de Triodosbank. Ik wil graag een som geld bij elkaar sprokkelen zodat ik niet tot mijn 68 bij mijn baas hoef te blijven. Er zijn leukere dingen te doen dan mijn werk. Verder leef ik zo minimalistisch mogelijk, werk al part-time wat ruimte laat voor andere dingen, en koop eigenlijk alleen noodzakelijke producten. (al ben ik van de week wel op mijn gezicht gegaan voor een paar rode laarzen die o zo mooi waren maar ik absoluut niet nodig had, goede les weer.;-))

    Natuurlijk zijn mijn vrienden en familie het belangrijkste en ruil ik die laarzen graag in voor een leuke picknick in het park als de zon gaat schijnen. En wat betreft die loterij? Ik heb geen loten meer dus winnen zal ik hem ook niet. 🙂