Hoe zou je, in een ideale wereld, beloond willen worden voor je werk?

Gisteren vertelde ik dat ik per uur betaald word. Mijn baas houdt bij hoeveel uren ik werk en betaalt me een bepaald bruto bedrag per gewerkt uur. Ook niet van tevoren gepland overwerk wordt gewoon per uur betaald. Het is absoluut niet de enige reden waarom ik naar mijn werk ga! Ik weet en voel dat ik gemist word als ik er niet (op tijd) ben. Ik voel me verantwoordelijk voor mijn werk, ik heb beloofd dit werk te doen en wil graag een goede werknemer, en collega, zijn. En bovendien is het meestal leuk, interessant en gezellig. Maar… heel soms… heel soms heb ik even niet zoveel zin om te gaan werken. En dan reken ik wel eens uit, hoeveel salaris ik ga verdienen in de komende uren. En dat helpt dan om tóch netjes op tijd op pad te gaan en aan de slag te gaan.

Per uur betaald worden kent ook nadelen. Het grootste nadeel wat ik bemerk, is dat ik in maanden waarin ik vakantie heb, minder geld verdien. Eigenlijk is dat wel eerlijk, ik dóe dan ook geen werk. Maar de zo directe link tussen “vakantie” en “ha ha, jij krijgt lekker bijna niets deze maand” is zo wel heel duidelijk zichtbaar. Het maakt het voor mij vrij moeilijk om vakantie te nemen. Stiekem baal ik dan een beetje dat mijn salaris lager gaat zijn. Maar vakantie is wel nodig natuurlijk, af en toe!

Andere nadelen die ik zie, zijn dat het moeilijk kan zijn om je financiën te plannen, als je salaris zo wisselt per maand. Gelukkig gaat mij dat redelijk goed af, maar ik kan me voorstellen dat het moeilijker is, als je salaris lager is. Stel dat je deze maand 100 euro over hebt, dan moet je wel sterk in je schoenen staan om die niet uit te geven, maar te sparen voor bijvoorbeeld augustus, wanneer je salaris lager zal zijn. Augustus is nog zo ver weg 🙂

Ik heb ook een tijdje gewerkt voor een vast salaris per maand. Soms werd ik dan een beetje iebel van al het onbetaalde “overwerk” dat aan die baan vast zat. Het werd gewoon van je verwacht dat je soms 10 tot 20 uur per week extra werkte om iets vóór een deadline af te krijgen. En daar stond dan dus geen financiële compensatie tegenover. Het hoorde gewoon bij je werk, en dus werd je er al voor gecompenseerd met het gewone salaris (vond men). Een groot voordeel van zo’n vast salaris was wel, dat je elke maand gewoon wist hoeveel salaris je binnen zou krijgen, met een marge van een paar euro. Dat is makkelijker plannen!

Als je als zelfstandige werkt, heb je trouwens vaak nog andere manieren van beloond worden. Misschien word je dan beloond per verkocht artikel (als je bijvoorbeeld een winkel of webwinkel hebt), of per afgerond project (als je bijvoorbeeld architect bent, of designer), of toch per uur (als je jezelf of je medewerkers per uur uitleent aan andere bedrijven).

Stel nou, dat je zelf mocht kiezen hoe je betaald / beloond werd, wat zou jij dan kiezen? Wat zou jou het meeste motiveren?

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Hoe zou je, in een ideale wereld, beloond willen worden voor je werk?

  1. Johmar

    mijn motivatie zou zijn dat er gestopt word met het verhogen van de werkdruk, ik werk in de schoonmaak heb een vast loon ,maar een laag uurloon ,op zich kan ik daar mee leven,ware het niet dat er van ons erg veel verwacht word in de paar uur die wij voor een taak krijgen en worden we constant opgejaagd om nog meer te doen in de uren die we hebben, en dat werk moet dan ook nog van hoge kwaliteit zijn, al dat opjagen heeft er bij toe geleid dat ik nu overspannen thuis zit.

  2. Ik verkoop 32 uur van mijn tijd per week aan de baas en ik werk dus ook 32 uur en ben daar tegenwoordig heel strict in. Ik heb tijden veel meer gewerkt maar daar stond geen financiële compensatie laat staan waardering in de vorm van een compliment tegenover. Dahaag, dat doe ik dus niet meer!

  3. Cisca Servie

    Ik heb altijd de uren dat ik in dienst was gewerkt al het extra werk werden overuren of tijd voor tijd uren. Bij iedere werkgever heb ik dat zo gedaan en meteen bij sollicitatie afgesproken. Wat ikzelf heel oneerlijk vindt is dat een mannelijke collega meer betaald kreeg voor hetzelfde en misschien nog wel minder werk dan dat ik deed. Kromme situatie , maar ja de CAO he.

  4. Thea

    Ik ben ’n kleine zelfstandige en elk gewerkt uur wordt betaald. Meestal werk ik 40 tot 50 uur per week. Maar ’n doorbetaalde vakantie of koninginnedag, 2 kerstdagen, 2E paas -en pinksterdag en hemelvaart etc heb ik niet!