Zelf geld inleggen voor je pensioen

Ik denk dat het in principe slim is, dat veel Nederlanders “automatisch” inleggen voor hun pensioen, dus dat er bij de meeste mensen die in dienst zijn automatisch een bepaald bedrag van hun salaris ingehouden wordt voor het pensioen; en dat een pensioenfonds dit bedrag gaat beheren. Slim, omdat veel mensen anders niets aan hun pensioen zouden doen, totdat het veel te laat was. Ik weet dat ik  zelf dan ook in ieder geval pas na mijn 30e begonnen zou zijn met sparen (wat nog niet extreem laat zou zijn, maar toch…). Aan de andere kant… een groot nadeel van zo’n pensioenfonds is dat je  wel erg weinig invloed hebt op wat er met je centjes gebeurt. Ik ga even geen voorbeelden opnoemen van hoe dat mis kan gaan, die verhalen kennen we allemaal.

Graag bouw ik dus ook mijn eigen potje op, voor later. Het liefst belastingvriendelijk. En dat kan, deels in ieder geval…

In 2011 heb ik, door overstap van de ene baan naar de andere, minder pensioen opgebouwd dan wat ik van de belastingdienst mag opbouwen. Met andere woorden, ik heb mijn jaarruimte (site belastingdienst) dat jaar niet helemaal gebruikt. In 2012 verwacht ik ook, dat ik mijn jaarruimte niet helemaal gebruikt heb (in dit geval omdat ik naast mijn baan nog wat erbij gewerkt heb). Dit weet ik pas nadat het pensioenoverzicht binnen is, de belofte is dat dit overzicht na 1 april binnenkomt.

Het idee is, dat je, afhankelijk van de hoeveelheid inkomen, een bepaald bedrag per jaar belastingvrij mag gebruiken voor “pensioenvoorzieningen”. Als je verplicht inlegt bij een pensioenfonds, dan tellen deze bedragen ook mee. Je gebruikt dan in een berekening op de site van de belastingdienst de factor A die het pensioenfonds op het jaarlijkse pensioenoverzicht aangeeft, om te kijken of er daarnaast nog wat extra ruimte over is.

In mijn geval was er in 2011 zo’n 250 euro aan jaarruimte over. Dat lijkt misschien niet veel, maar dit betekent dat ik dit bedrag af kan trekken van mijn belastbaar inkomen. Daardoor betaal ik over die 250 euro geen grofweg 40% inkomstenbelasting. Dus eigenlijk leg ik 150 euro in, en de belastingdienst gunt mij de andere 100 euro. Dank u wel 🙂 . (Later, als ik met pensioen ben en dit geld laat uitkeren, wil de belastingdienst wel graag hier wat van terug, maar dat zien we dan wel).
Ik verwacht dat het bedrag over 2012 nog wat hoger is; en zo kan ik dan in ieder geval een mooi beginnetje maken aan een eigen pensioenpotje.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren, bij wie ik dit geld dan in wil leggen. Want een van de regels is ook, dat het geld officieel voor het pensioen wordt weggezet via een bank, belegger of verzekeraar. Ga ik sparen, of ga ik beleggen? (En natuurlijk kan ik ook twee rekeningen openen, eentje voor sparen, eentje voor beleggen; en dan gewoon elke keer kiezen welk van de twee ik dat jaar wil spekken).

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Zelf geld inleggen voor je pensioen

  1. peggy-sue

    Wij hebben afgelopen december de jaar- en reserveringsruimte van mijn man van de afgelopen jaren ingelegd bij Brand New Day. Een behoorlijk bedrag waardoor de belastingaangifte over 2012 ook ineens heel interessant is. Het blijft wel spannend of het ook echt goed rendement op gaat leveren, maar we verwachten er allicht meer van dan de spaarrente die we nu kunnen krijgen.

    • Ja, daar krijg je nu dus zeker geld van terug, dat is lekker.

      • peggy-sue

        yep, nu is het lekker…en op z’n 67-ste zien we wel weer 😉 dan is het tarief als het goed is in ieder geval lager.
        Wij vonden Brand New Day er wel goed uitzien, met lage kosten, maar hou ons op de hoogte van jouw beslissingen daaromtrent. Ben ik wel benieuwd naar.