Stand nettowaarde op 1 april

Ik ben aan het sparen op mijn spaarrekening; en wil daar uiteindelijk graag een bedrag van 10.000 euro op hebben staan. Als buffer voor onvoorziene kosten; en deels ook voor kosten die ik wel voorzie, in de nabije toekomst (over een klein jaar). Hoewel ik eigenlijk graag méér wil doen met m’n geld om er een hogere rente op te krijgen, moet ik me er maar even bij neerleggen dat mijn geld voorlopig naar die buffer gaat.

De afgelopen maanden waren behoorlijk goed, qua inkomsten. In januari en februari had ik het daarom wel erg druk, maar inmiddels is het weer wat rustiger en ben ik vooral blij met het geld dat al dat werk opgeleverd heeft. Mijn totale vermogen (ha, mag ik het (al) zo noemen?) is toch weer een heel stuk gegroeid.

Ik bekijk dit elke drie maanden; en hoop dan in ieder geval vooruitgang te zien. Op 1 januari had ik 31906 euro, op 1 april is dat 36145 euro. Nou, dat valt me niet tegen. Het verschil komt vooral door een hoger inkomen, maar ook voor een klein deel door rente die ik kreeg en aandelen die meer waard werden (dit was in totaal 170 euro in deze drie maanden tijd). Ik verwacht niet dat ik elke drie maanden zoveel meer erbij krijg; maar soms zit het gewoon mee.

Geplande en werkelijke groei van mijn nettowaarde

Geplande en werkelijke groei van mijn nettowaarde

En zo ziet het er uit in een grafiekje. Vergeleken met de planning die ik een jaar geleden maakte, doe ik het behoorlijk goed. Misschien wordt het tijd om de planning aan te passen, en op meer inleg per maand te gaan rekenen. Maar ik weet toevallig ook dat de komende maanden wat magerder worden (minder werk, meer vakantie-uitgaven); dus ik durf nog niet zo goed. Volgende meetpunt is 1 juli (dan is het zomer, kun je dat geloven), dan kijk ik weer verder.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Stand nettowaarde op 1 april

  1. Cool! Jammer dat mijn man het niet prettig vindt om zulke info over onze situatie op internet te zetten. Had zoiets ook graag willen delen. Jij bent goed bezig!

    • Dank je. Ik ben ook anoniem, dus ik hoop toch iets beschermd te zijn. Maar wie weet krijg ik over een tijdje allemaal spam hier over “fantastische investeringen”, terwijl jij rustig door kunt bloggen zonder dat soort onzin 🙂

  2. Wow, dat gaat lekker. Je bent heel goed bezig zou ik zo zeggen. Ik verlang naar een dergelijke situatie en we zijn hard op weg om er iets aan te doen.

  3. Johmar

    soms wil ik ook weleens aan mensen in mijn omgeving die zeuren over hoe slecht het met ze gaat en dat ze echt niet kunnen sparen vertellen hoeveel geld ik op mijn spaarrekening heb staan,terwijl mijn inkomsten toch beduidend lager zijn dan die van hen,maar toch doe ik dat niet ,want ik vind dat toch te prive,omdat zomaar te vertellen zelfs mijn dochter weet niet hoeveel er op mijn spaarrekening staat ,omdat ze dan het idee krijgt dat ik veel te knieperig met mijn geld omga, alhoewel ik haar vorig jaar wel heb kunnen helpen met de aankoop van een laptop iets wat niet gekund had als ik niet zo zuinig zou zijn.sindsdien is ze veel minder kritisch over mijn manier van geld uitgeven.er zullen trouwens ook een heleboel mensen kritiek leveren op mijn levensstijl als ze weten hoe hoe hoog mijn spaargeld is,maar ik trek me niets van dat soort kritiek aan ,want ik vind het een heel fijn idee dat ik geld achter de hand heb voor noodgevallen en mocht er onverhoopt iets met mij gebeuren dan is het een fijn idee dat mijn dochter niet zonder een vangnet achterblijft.