Gratis leerzaam vermaak (voor wie Engels kent)

Op internet is inmiddels veel gratis leerzaams te vinden. Ik ben zelf op dit moment weer een cursus op coursera aan het doen. Deze cursus is in het Engels. Dus niet voor alle Nederlanders geschikt, hoewel er heel veel Nederlanders zijn die genoeg Engels spreken om zo’n cursus op een Engelse website te kunnen volgen.

Mijn eerste cursus was “leer programmeren met de computertaal Python”, en nu ben ik de vervolgcursus “leer handig programmeren in Python” aan het doen. Nou ja, ik zit in de eerste week van de lessen, even kijken of ik het wel vol ga houden. Tussendoor begon ik ook nog een keer aan een cursus “persoonlijke financiën”, maar die bleek uiteindelijk zo vreselijk op de Amerikaanse situatie gestoeld, dat ik er maar mee gestopt ben.

Enige programmeerkennis kan van pas komen in mijn werk. Ik ben geen programmeur (als ik dat wel was, had ik deze cursus niet nodig!), maar indirect heb ik er af en toe mee te maken; en dan kan het wel handig zijn als ik begrijp wat de echte programmeur ongeveer aan het doen is.
Niet alleen is deze cursus dus vermakelijk (want dat is de belangrijkste reden dat ik ‘m doe, soms is iets nieuws leren gewoon leuk!), maar ook kan hij voor mijn werk zinvol zijn.

Er zijn nog veel andere websites naast coursera. Via youtube vind je bijvoorbeeld ook heel wat filmpjes die je de kneepjes van een bepaald vak of van een bepaalde hobby proberen bij te brengen. De Open Universiteit heeft een aantal gratis cursussen online staan. De NTR biedt een aantal talencursussen aan. Die zijn beginners, goed genoeg om je als toerist te redden, denk ik.

Zoeken op “gratis cursus” via google kan je ook iets nuttigs opleveren. Maar let op: gratis cursussen kunnen goed van kwaliteit zijn, maar ook vreselijk slecht. Sommige bedrijven zullen je een klein stukje gratis aanbieden, waarna je moet gaan betalen (dat vind ik nog niet zo misleidend, dan kies je er zelf voor om door te gaan en heb je in ieder geval alvast een indruk), op andere websites zul je misschien al heel snel zien dat “gratis” alleen maar een lokkertje was, en dat je eigenlijk voor alles wat echt interessant is, zou moeten betalen.

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Gratis leerzaam vermaak (voor wie Engels kent)

  1. wow bedankt voor de tip.

  2. johanna

    interessante website, coursera.
    maar meteen weer een probleem, ik vind zoveel dingen interessant, wat te kiezen.
    nog maar even wachten.

    • Het is gratis, dus het kan ook geen kwaad om ergens aan te beginnen en het dan toch niet af te maken, omdat het misschien toch niet leuk genoeg is. Ik las net ergens dat bijna 90% van de studenten die er aan begint, afvalt bij dit soort gratis cursussen. Maar dat er dan toch nog steeds duizenden mensen wél de cursus helemaal volgen. Wat een publiek!

  3. Dank je voor het delen van deze super tip!

  4. Lang leve internet! Je kunt er inderdaad echt van alles leren.