Gedachten over vakantie

Ik zat net in de trein (op weg naar mijn werk) het boekenweekgeschenk te lezen. Kees van Kooten pleit daarin voor het niet lezen van boeken als je op vakantie bent, omdat hij vindt dat je, eenmaal ergens op vakantie, dan ook nuttig gebruik moet maken van je tijd, door de plaatselijke cultuur, gebouwen, eetgewoonten e.d. te ontdekken.

Ik vind het grappig, want dit was ook precies de insteek van mijn ouders, die zo’n acht jaar jonger zijn dan Kees van Kooten: indien op vakantie, dan moet er ook vakantie gevierd worden, dat wil zeggen men moet op pad, men moet kerken, kastelen en dergelijke bezoeken en met moet in ieder geval minimaal genieten van het buitenzijn, door zwemmen en badmintonnen.

Misschien is dat dus wel iets typisch voor die generatie: als je dan eenmaal geld uitgeeft om op reis te gaan, om op vakantie te zijn, dan moet er ook zo veel mogelijk uit gehaald worden. Minimaal ontwikkeling (dus op naar een museum) en gezonde lucht (dus hup, de frisse buitenlucht in).

Mijn eerste vakanties op mezelf deed ik dat ook. En kwam vervolgens dood- en doodmoe weer thuis van al dat ge-ontdek, in de rij staan bij musea, en gefiets. Sindsdien las ik ook luierdagen in als ik op vakantie ben. Dagen waarop ik inderdaad niets doe, behalve heel misschien een boek lezen.
Dat is voor mij pas echt de definitie van een vakantie: doen wat je zelf wil. (Of eventueel dan nog in samenspraak met je mede-vakantievierders, soms moet je dan toch een keertje doen wat je kinderen of je partner wil of zo).

Hij heeft trouwens wel een puntje als hij voorstelt dat je net zo goed thuis had kunnen blijven als je je vakantie al boekenlezend doorbrengt. Misschien moet ik mijn eigen vakanties wel vaker thuis doorbrengen in plaats van op reis; en dan inderdaad genieten van het eigen huis, de luxe van een winkel dichtbij, en de eigen boekenkast. Maar ook als ik een weekje of meer weg ben (en dan liefst toch minimaal twee aaneengesloten weken, anders is het weer zo zonde van die dure en lange reis), dan zal ik toch rustdagen blijven inplannen. Er heeft echt helemaal niemand er iets aan, als ik met een burn-out van al dat vakantiegevier weer aan het werk ga…

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Gedachten over vakantie

  1. inenomdekas

    Wij hebben een samengesteld gezin met 5 kinderen. Voor ons is vakantie vooral even met z’n tweetjes een paar dagen weg. De kinderen zijn groot (wonen wel thuis) dus die redden zich met elkaar wel. Wij genieten vooral van elkaar, de natuur en de rust om ons heen. Soms doen we een stadswandeling of bezoeken iets bijzonders. Er gaan echter ook tijdschriften en puzzelboekjes mee.

  2. Boukje

    Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze kinderen weg, ook een samengesteld gezin met 3 kids! Voor het eerst naar het buitenland dan he? We hebben bewust voor een all inn park gekozen zodat ze maar kunnen pakken wanneer ze zin hebben en wij geen “gezeur” hebben van: mogen we nu een ijsje/drinken? Ik heb niets gepland, we zien wel hoe het ons vergaat. Voor hetzelfde geld liggen we de hele week bij het zwembad, maar voor het zelfde geld hebben we elke dag een leuk tripje.

    twee jaar terug ben ik met mijn vriend alleen op vakantie geweest een weekje griekenland, heerlijk genoten van het weer, elkaar en de omgeving! Dagje weg, dagje rust, dagje weg en dagje rust…Ideaal en we kwamen heerlijk uitgerust weer thuis…

  3. Voor mij betekent vakantie vooral niets moeten en alles mag. Dus ook lezen! Lezen lukt mij thuis niet zo goed. Als ik voor mijn tent, op een terras, aan het zwembad of aan het strand lig, vind ik het heerlijk om te lezen. En helemaal sinds ik alleen met mijn twee jongens op vakantie ga, ben ik erg blij dat ik lees. Want doordat ik lees, voel ik me nooit alleen. Jammer geboeg kunnen we hoogstwaarschijnlijk dit jaar niet op vakantie, dus wordt het lezen in de tuin. Fijne dag allemaal!

  4. Vlijtig met zuinigheid

    Ik vind dit ook. Als je thuis blijft omdat je daar ook kunt lezen heb je ook al het huishoudelijke werk. Op vakantie helemaal niet. Geef mij maar de vakantie dat mijn kids zich de hele dag amuseren met sport en spel en zwembad of zee en mama met een leesboek in de zon ligt.
    Dat is mijn vakantie.