Voordelen van samen aangifte doen

Vandaag had ik mooi tijd om te kijken wat onze belastingadviseur voorstelt voor onze inkomstenbelasting. Omdat we samenwonen en een samenlevingscontract hebben, moeten we samen aangifte doen.

Ik zie dat we een potentieel nadeel van samen aangifte doen net hebben weten te ontwijken. Als je samen aangifte doet, gaan sommige drempels voor aftrek namelijk ook omhoog. Mijn vriend had per 1 januari 2012 nog studieschulden. Als hij alleen aangifte had gedaan, hoefde hij maar 2900 euro te tellen als drempel, met mij samen werd dat 5800 euro. Dus hij mag z’n studieschulden aftrekken van z’n bezittingen, minus 5800 euro. Gelukkig blijkt dat we hierna nog steeds niet boven een gezamenlijk vermogen van 42.278 euro uitkomen, waardoor we geen vermogensbelasting hoeven te betalen. In 2012 heeft mijn vriend al zijn studieschulden afbetaald, en we hebben ook geen andere schulden – dus voor 2013 maakt de verhoogde drempel voor de aftrek van schulden gelukkig niets meer uit.

Een voordeel van samen aangifte doen, is dat je met sommige posten mag schuiven. Zo heb ik vorig jaar giften gedaan aan goede doelen, en gaat mijn vriend die aftrekken omdat hij met het bovenste stukje van z’n inkomen in de 52% schaal zit; en ik “slechts” in de 42% schaal. Ik ben van plan om de 10% “winst” die dat oplevert, een beetje ten goede te laten komen aan hem, en een beetje aan mij. Ik heb voor veel giften een notariele akte laten opmaken, waardoor ik weer de verhoogde aftrekdrempel voor giften vermijd die samen aangifte doen zou opleveren.

Ik geloof dat onze adviseur zijn werk weer goed gedaan heeft; we gaan het donderdag a.s. met ‘m bespreken en als we dan akkoord zijn, wordt de opgave ingestuurd.

Reacties staat uit voor Voordelen van samen aangifte doen

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.