Vroeg met pensioen?

Mijn vriend is de laatste weken wat aan het klagen. Hij verveelt zich bij de klus die hij op zich genomen had, en tegelijkertijd is hij ook bang dat hij straks niet meer aan de bak komt (wie zit er te wachten op een 40-plusser?). Het zou een beetje een midlifecrisis kunnen zijn, ware het niet dat ik dit al wat langer van hem hoor. Hij ís gewoon een beetje een tobber, net als ik.

Ik vraag me af of hij zich beter zou voelen als hij er meer van overtuigd was, dat z’n kapitaaltje voldoende was om wat slechte tijden door te komen. Eigenlijk is dat al zover, want hij heeft al heel wat, maar op dit moment zou hij er een jaar of vijf mee vooruit kunnen, en dan is het op. Dat is voor hem blijkbaar nog niet genoeg om te stoppen met piekeren.

Gisteren kreeg ik het lumineuze idee, om eens te kijken of onze gecombineerde krachten helpen. Ik gebruikte de website derentenier.com, vulde in dat we samen een beginkapitaal van 150.000 euro hebben, dat we 3000 euro per maand kunnen sparen, samen, en dat we net zo lang willen doorsparen totdat er 1500 euro per maand “risicoloos” uitgekeerd kan worden tot mijn vriend’s 100e jaar. Dat is niet genoeg voor twee personen, maar het idee is dan dat een van ons zijn baan kwijt kan raken (of op kan zeggen) en dat we dan op het salaris van de ander plus die 1500 euro kunnen leven. En jawel, derentenier.com vertelde mij dat we daar 500.000 euro voor nodig hadden, en dat dat binnen enkele jaren zo ver kon zijn als we zo doorgaan. Mooi!

Het is heel waarschijnlijk dat mijn vriend niet stopt met werken als we dat doel bereikt hebben, maar misschien (héél misschien) zou het de stress er wat af halen, en zou hij soms misschien “nee” gaan zeggen tegen een klus die echt niet leuk is.

Ik weet niet precies wat die wetenschap met hem zou doen. Ik weet niet eens, wat het met mij zou doen. Maar wel cool om te weten dat we dat misschien binnen een paar jaar wel weten.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Vroeg met pensioen?

  1. Jannie

    Dat lijkt mij wel een erg grote appel voor de dorst. Ik denk dat de helft ook wel genoeg is. Kijk nog maar eens in het boek je geld of je leven van hanneke van eeden en haar echtgenoot ( vrekkenechtpaar) wat ergens vrij op internet staat. Het moet toch haast lukken om met 250.000 je comfortabele punt te bereiken

    • Dat zou alleen nog maar beter zijn, natuurlijk!

      Ps dat boek waar je het over hebt staat al bij de links op deze pagina – gratis boek over financiën…

  2. VeggieMo

    Het is dan wel goed uitzoeken op welke spaarrekeningen je het zet ivm garantiestelsel. En je betaalt een hoop belasting over je spaargeld. Wij hebben geen 5 ton (helaas, zou goed uitkomen voor ons toekomstige huis) maar de hoeveelheid belasting valt nogal tegen. Zeker tov de lage rentestand nu.
    Een grote buffer geeft idd veel rust. Succes met het opbouwen!

  3. Goed bezig! Als ik de 4% regel van MMM aanhoudt en heeeeel ruim ga zitten met €4000 per maand besteden dan kom ik uit op: €4.000×12 = €48.000 per jaar en dat dan weer maal 25 = €1.200.000
    Hmmmm,…die buffer hebben we nog niet dus we blijven nog maar even werken 😉

    Maar goed, met een afbetaald huis zou het er natuurlijk heel anders uitzien. Stel, we wonen “gratis” en maken geen wilde reizen naar het verre buitenland meer en geen wintersport (of heel weinig) dan zou het voor €2000 euries moeten lukken. €650.000 klinkt ineens een stuk haalbaarder.

    Early retirement, here we come!