Studeren in deze tijd

Voor studenten is het allemaal geen lolletje meer. Ik maak het op dit moment een beetje zijdelings mee via een nichtje van mijn vriend. Ze wil gaan studeren, wil dierenarts worden. Een opleiding van zes jaar, als alles mee zit. Of ze het kan halen is nog onduidelijk, haar eindexamen atheneum zal ze dit jaar waarschijnlijk met de hakken over de sloot gaan halen, en  ik neem aan dat de opleiding tot dierenarts heel wat intelligentie en heel wat nijver studeren vergt.

Maar waar dat in mijn tijd het grootste probleem was (“Haal ik mijn tentamens wel?”), mag nichtje nu ook gaan nadenken over hoe ze dit alles wil gaan financieren, hoeveel lening ze aandurft, en hoeveel uur ze er naast moet gaan werken om rond te kunnen komen. 

Reden te meer voor mij om bij mijn broer en zus aan te dringen op het openen van een eigen spaarpot voor hun zeer jonge kinderen. Dan kan tante Spaarolifantje daar namelijk nu al een beetje geld in gaan storten, en hebben ze hopelijk tegen die tijd een iets luxere positie dan het nichtje van mijn  vriend.

Niet, dat een jonge persoon per sé alles gratis moet krijgen. En een beetje moeten schrapen als student is ook leerzaam en goed voor de persoonlijke ontwikkeling. Maar *niet* kunnen studeren puur omdat de begroting niet rond te krijgen is, nee, dat vind ik toch wel erg zonde van een goed stel hersens.

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Studeren in deze tijd

  1. ja eens. Helemaal mee eens. Alles wordt zwaarder en duurder. De ontwikkelingen in de samenleving gaan steeds verder richting ‘je zoekt het zelf maar uit’. Jongeren zullen zich moeten beraden hoe daarmee om te gaan. Zelf sparen, leren beleggen, bedrijfje opzetten, geld verdienen, geldzaken regelen, rekenen: we zullen onze kinderen het van jongs af aan moeten leren.
    En wie weet is een goed stel hersens dan wel een overbodige luxe, en blijkt het financieel gunstiger om stucadoor te worden. Dan nog moet je gaan studeren, niet om rijk te worden maar om het leven te leiden dat je wilt leiden.

  2. KK

    Hier een zeer ervaringsdeskundige moeder van 3 studenten. Ze werken er allemaal bij, en we budgetteren ons een slag in de rondte. Ze lenen tot op de dag van vandaag nog steeds niet bij. Maar ons bestedingspatroon is wel dat van een bijstandsgezin, terwijl we met ons inkomen in ’t hoogste belastingtarief zitten. Dan kun je wel ongeveer uitrekenen hoeveel geld studerende kinderen kosten…

  3. Hier 4 studerende kinderen, 2x HBO en 2x MBO. Een zoon heeft PDD-NOS. Hij heeft MBO-4 en HBO-1 in 1 jaar gedaan. Van het MBO zijn diploma gehaald en van het HBO zijn propedeuse. Zat iedere dag 5 uur in het openbaar vervoer. Hij is niet in staat hiernaast ook nog te werken.
    De kinderen krijgen alleen een basisbeurs. Ik hoop maar dat de OV studentenkaart blijft…

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/05/13/moestuin-maandag-2

  4. Riet

    Ja en dan moet je jezelf ook nog de vraag stellen of je aan het einde van de studie wel een baan vindt. Ik geloof dat er een overschot aan dierenartsen is. Verder weet ik van dichtbij dat het een zeer pittige studie is. Dus met de hakken over de sloot atheneum halen is niet echt een goede start. Overigens toen ik studeerde moest je echt alles zelf betalen. Ik heb het dus in de avonduren gedaan naast mijn 40 urige werkweek

    • Ze is toegelaten voor de veeartsen-kant; daar is een extra toelatings-mogelijkheid voor, omdat ze te weinig mensen hebben die na hun opleiding die kant op willen. Ik heb de indruk dat ze moeten tekenen of zo en dat ze dan beloven om veearts te worden. Dus werkgelegenheid gaat waarschijnlijk niet echt het probleem worden. Maar ja, stel 5000 euro lenen per jaar keer zes jaar, zit je toch mooi tegen een schuld van 30.000 euro aan te kijken!

  5. Pfff, ja volgens mij is dat studeren erg duur! Ik vrees dat het alleen maar duurder gaat worden.
    Wij sparen elke maand een beetje voor onze kleine man, dan heeft hij, als hij gaat studeren een mooie start… En we zijn niet van plan om hem alles te geven wat hij “nodig” heeft, ik heb zelf ook moeten werken naast mijn studie en dat vond ik prima.

  6. Ja, weet er alles van. Mijn oudste viel onder de langstudeerregeling die gelukkig is teruggedraait. Haar HBO school doet weinig moeite voor haar omdat ze in het uitloopjaar zit. Soms vergeten ze zelfs dat zij tentamens mag maken die ze nog niet heeft gehaald! Voor hetzelfde geld betekent dat dat ze volgend jaar nog steeds collegegeld moet betalen omdat ze nog een paar tentamens moet inhalen. Onze jongste is gestopt met haar universitaire opleiding en is nu weer bij een universiteit ingeschreven maar ook bij een MBO opleiding omdat ze echt niet weet wat haar nu gelukkig maakt. Ons maakt het niet uit wat ze studeren, als ze maar gelukkig worden. We hebben gezegd dat we tot hun 25ste alle studies en ziektekosten betalen. Dat vinden we belangrijk. Dat er daardoor aanzienlijk minder te besteden is voor onszelf nemen we voor lief.

  7. Wat een lieve tante ben jij! Ik vind dat erg leuk om te lezen, dat je zo meeleeft met je nichtje. Mijn dochter gaat een hbo-studie doen via de LOI en werkt daarnaast 4 dagen bij de Zeeman. Zo hoeft ze niet te lenen.