De keizer heeft geen kleren aan…

Gisteravond bij vrienden op bezoek geweest die net verhuisd zijn. Hun nieuwe huis is al een heel eind ingeruimd én verbouwd, zagen we, maar er moest ook nog wel wat gebeuren. Met name moesten er nog wat boekenkasten bijkomen. Die werden tweedehands aangeschaft, werd trots vermeld, maar ze moesten wel van een bepaald merk zijn. Dus de tweedehands prijzen die genoemd werden, deden me alsnog verbaasd opkijken: zóveel, voor een kast? En nog een lelijke kast ook, als je dat tenminste uit de onderdelen mag afleiden die al in één kamer klaarstonden om in elkaar gezet te worden als er tijd was.

Nou ja, smaken verschillen natuurlijk. Zij vinden het vast heel mooi.

Maar ik vraag me af in hoeverre ze gevallen zijn voor reclame-praatjes. En ook ik durfde hen niet te zeggen: “Hee, pssst, de keizer heeft geen kleren aan… Eigenlijk is die kast gewoon lelijk, en volgens mij kun je andere kasten van dezelfde kwaliteit tweedehands twee keer zo goedkoop krijgen.”

En ik vraag me dus ook af, of mensen hetzelfde over iets van mij zouden kunnen zeggen. Maar het ook niet doen, omdat ze me niet voor het hoofd willen stoten.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “De keizer heeft geen kleren aan…

  1. Maak je je echt zorgen om wat anderen van je zeggen? Lijkt me niets voor jou.

    • Nou, meer dat anderen zouden kunnen zeggen: “Joh, je hoef echt niet zoveel geld uit te geven aan x hoor, y werkt even goed/smaakt even lekker, maar is veel goedkoper.

  2. Als ik iets niet mooi vind zeg ik er niets van, maar als er specifiek gevraagd wordt “hoe vind je mijn nieuwe kat of bril enz”, ga ik er niet om liegen. Ik kleed het wel aardig en netjes in.
    Wat een ander van mij of mijn spullen vindt, kan me niks schelen. En als iemand een tip heeft over even lekker/mooi en goedkoper, ga ik daar zeker naar kijken.