Hoera, geld terug van de NS

Twee weken geleden deed ik vier uur over een terugreis die eigenlijk maar twee uur had hoeven duren. Eerst stonden we met ons stoptreintje ruim twintig minuten stil door een technisch mankement, en toen we dan eindelijk weer op gang kwamen was er een voetbalclub gedegradeerd in de stad waar ik wilde overstappen, dus toen stond mijn trein op last van de politie zo’n 500 meter voor dat station stil en reed daarna terug naar het vorige station, omdat er rondom het station rellende voetbalsupporters de boel té onveilig maakten.

Eenmaal terug op het vorige station bleek ook het treinverkeer in de andere richting ontregeld geraakt, dus ben ik even een uurtje de binnenstad in geweest (wat een leuke stad, Den Bosch, moet ik nog eens doen als ik in een beter humeur ben!).

Daarna kon ik mijn reis in redelijk tempo vervolgen.

Omdat ik in Den Bosch had uitgecheckt en later weer was ingecheckt (was ook dom van me, had ik niet moeten of hoeven doen), bleek de reis ineens ook nog eens duurder te zijn dan de soepel verlopen heenreis.

Alles bij elkaar genoeg reden om contact op te nemen met de NS. En ik kreeg gisteren een mail dat ik geld terug krijg voor de dubbele instapkosten en het ruime halve uur vertraging dat ik opgelopen had door het technische mankement.

Ik ben blij. En ik denk ook stiekem: dát heb je niet als je met je eigen auto rijdt. Als je dan een technisch mankement hebt, moet je de wegenwacht bellen en mogelijk de reparatie betalen. En als er dan vertraging is door file, is er niemand die jou de verloren reistijd of benzine vergoedt. (Natuurlijk heeft het OV ook nadelen, eergisteren twee haltes hutje-mutje gestaan in een stoptrein bijvoorbeeld).

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Hoera, geld terug van de NS

  1. Mijn man krijgt ook regelmatig geld terug van de NS, maar het staat eigenlijk niet in verhouding tot de slechte service.

    • Bij mij gaat het meestal prima. Ze leveren me meestal af waar ik zijn moet op het tijdstip dat ik er zijn moet. Misschien reist je man langere stukken? Mijn reizen voor werk zijn meestal tot een half uur lang; zelden gaat er dan precies op dat stuk iets mis. (Effe afkloppen). Ik reis gemiddeld drie tot vier keer per week een stukje met ze mee.

  2. Goeie actie! Den Bosch is “mijn stad” en zeker de moeite waard! Doe de stadswandeling, een vaartocht over de binnendiezen of pak een OV-fiets en maak een fijne fietstocht de volgende keer dat je er bent!