Beleggen in duurzaam vastgoed

Er was eens… een Spaarolifantje dat op een Amerikaanse site las, dat je je beleggingen moest spreiden. Een van de spreidingsmogelijkheden, en een slimme, zei deze site, was om ook wat geld in vastgoed te stoppen. Ofwel rechtstreeks (zelf een “pand” kopen en er in wonen of het verhuren), ofwel via aandelen in een vastgoedfonds. Want vastgoed, zei de site, was niet erg winstgevend, maar wel een behoorlijke stabiele belegging. Daarmee kon je dus de meer volatiele (“wisselende”) koersen van andere beleggingen een beetje afdempen.

Ik vond het logisch en slim klinken. Ik had geen honderdduizenden euro’s ter beschikking om zelf iets te kopen. Dus… Ik ging beleggen in vastgoed! Een klein percentage van je totale beleggingen was al voldoende voor een mooi stabiliserend effect, zei de Amerikaanse site, dus ik begon eens voorzichtig met 500  euro. En vond een mooi, milieuvriendelijk fonds om dat te doen. Blijkbaar was onder andere het pand waar de bibliotheek van Delft in huist, in hun bezit. Cool. Daar kom ik wel eens om boeken te lenen! Later voegde ik maandelijks nog een klein bedragje toe aan dit fonds, tot een totaalbedrag van 758 euro. Dit is tot nu toe het resultaat:

vastgoed

Resultaat: bijna -18%

Auw… Dat doet toch wel een beetje zeer… 135 euro zomaar verdwenen. Stel dat ik tien keer zoveel had ingelegd (stel dat ik een beetje rijker was dan wat ik ben), dan had daar -1350 gestaan. Zo maar, huppakee, weg. En dan is dit nog “slechts” een verlies van 18%. (Hier meer over emoties en beleggen…).

Toevallig vielen mijn eerste stapjes op de vastgoedmarkt samen met problemen op die markt. Wat ik er van begrijp, zijn er door de economische crisis minder bedrijven die vastgoed willen huren, is er dus meer aanbod van lokaties en minder vraag ernaar, en dus zijn de huuropbrengsten (als er al een huurder gevonden wordt) lager. Dit vastgoedfonds moest ook mede daarom de waarde van de in bezit zijnde panden naar beneden bijstellen. (Zoals het huis van mijn vriend ook ooit 220.000 euro waard was, en nu nog maar 180.000 euro, simpelweg omdat geen enkele koper nog zo gek zou zijn om er meer voor te betalen; zo zouden ook deze panden minder waard zijn nu omdat een eventuele koper er minder voor zal willen betalen, omdat hij ook minder huuropbrengst verwacht).

Dus de prijs per aandeel daalde en daalde. Half februari is plotseling de handel in dit fonds helemaal stopgelegd. Ik kan geen aandelen ervan kopen of verkopen op dit moment. Niemand kan dat. Op de site van Triodos staat dat het fonds een nieuwe structuur zal krijgen en dat dit mogelijk eind mei voor elkaar zal zijn. Ik snap niet helemaal wat dat inhoudt; maar wacht het rustig af. Iets anders kan ik ook niet doen, want mijn geld zit er in vast.

… Dat vind ik trouwens nog wel raar, ik heb nooit toestemming gegeven aan hen om mijn geld twee maanden of langer vast te houden. Ik kocht aandelen, in de veronderstelling dat ik die altijd, op elk moment,  zou kunnen verkopen als ik dat zou willen. Blijkt dus nu niet zo te zijn. Ik denk trouwens wel dat dit een vrij uitzonderlijke situatie is!

Ik ben ook erg benieuwd naar de toekomst. Ik denk dat andere aandeelhouders ook niet blij zijn met de huidige gang van zaken (hoewel ik nog nergens iets van kritiek gelezen heb). Als de handel weer op gang mag komen, betekent dat misschien een verdere daling van de waarde, omdat mensen hun aandelen misschien gewoon kwijt willen, desnoods tegen een fiks verlies. (En dan krijg je dus weer: meer aanbod van aandelen dan vraag ernaar, dus daar keldert de prijs). Ik denk dat de beheerders van het fonds met een heel goed verhaal en een heel goed voorstel moeten komen, om te voorkomen dat mensen hun aandelen kwijt willen.
En aan de andere kant zijn er misschien ook wel mensen die zien dat het fonds wel een aantal mooie panden bezit en beheert. Die panden zijn natuurlijk niet opgelost in het niets, die vertegenwoordigen nog steeds waarde. En misschien in de toekomst wel weer meer waarde dan nu. Misschien zijn er dus ook wel mensen die denken: mooi, dat fonds is nu in de aanbieding, die aandelen wil ik hebben. Dan is er toch ook vraag, straks…

Dus… ik ben benieuwd. En ik hou jullie op de hoogte…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Beleggen in duurzaam vastgoed

  1. Pingback: Beleggingen en emoties | Spaarolifantje

  2. Pingback: Update Triodos Vastgoedfonds | Spaarolifantje

  3. Co van den Boogert

    Ik heb 35000 Euro belegd, omdat ik dit geld wilde gebruiken voor de studie van mijn zoon. Daar is nu niet veel meer van over en ik voel me ernstig misleid. Begin dit jaar heb ik nog geinformeerd bij Triodos over de perspectieven van het fonds. Men verzekerde mij dat er niets mis was en dat het fonds gezond was. Nu spreken ze bij Triodos over een misverstand en ze betreuren dat ik mijn geld kwijt ben. Feitelijk ben is misleid en bedonderd. Triodos is niet anders dan andere banken en beslist niet duurzaam. Ik heb geen goed woord meer over voor deze zgn. ethische bank.

    • Dat is wel zuur zeg 😦 . Maar je hebt zelf die 35000 euro ingelegd, toch? Er was niemand die je daartoe dwong. Beleggen is riskant, dat heeft vast iemand je al wel eens verteld, voordat je ging beleggen. Ik weet niet wanneer je het geld nodig hebt, maar misschien trekt de waarde van het fonds ook weer aan (als de economie zich herstelt enzovoort). Misschien ook niet, trouwens. Dat kan ik ook niet voorspellen.