Het leek of er geen vooruitgang in zat…

De afgelopen maanden had ik het gevoel, alsof er geen vooruitgang zat in mijn plannen om geld te sparen. Ik gaf meer geld uit dan ik oorspronkelijk gepland had, en het voelde daardoor alsof ik achteruit ging in plaats van vooruit.

Dan is het toch handig dat ik mijn nettowaarde bijhou (op mijn smartphone doe ik dat). Daaruit blijkt namelijk, dat er wel degelijk vooruitgang in zit. Natuurlijk, als ik minder geld uitgegeven had, was er nog méér vooruitgang te zien geweest, maar toch gaat het ook zo wel lekker.

Op 1 juli kan ik weer een puntje intekenen op deze grafiek, maar ik weet in ieder geval nu al dat het lijntje toch weer omhoog zal gaan en niet omlaag, tenzij er heel gekke dingen gebeuren.

Geplande en werkelijke groei van mijn nettowaarde

Geplande en werkelijke groei van mijn nettowaarde

En dus ook: meten is weten. Misschien heb jij ook het gevoel, dat het niet goed gaat of dat het niet opschiet, maar kun je de feiten verzamelen en dan zien dat het wel meevalt, of dat het echt de goede kant op gaat. Of misschien denk je juist dat het best goed gaat, maar ben je intussen eigenlijk langzaam achteruit aan het gaan. Ook dan is het belangrijk om te weten wat er écht aan het gebeuren is.

Bereken je nettowaarde af en toe, en kijk hoe die verandert. Of hou in ieder geval een overzicht bij van hoe groot je schulden zijn en hoeveel geld je hebt op je betaal- en spaarrekening. Zo kun je echt zien hoe je er voor staat, en welke richting het op gaat.

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Het leek of er geen vooruitgang in zat…

  1. Goed nieuws toch Spaarolifantje? Elke stijging is positief zo lang je maar aan jezelf blijft denken!

    • Dat is zeker goed nieuws. Ik blijf het opmerkelijk vinden hoezeer je gevoel over iets en de werkelijkheid van elkaar af kunnen wijken. Ik had het idee dat het mis ging, maar eigenlijk gaat het best redelijk. En zo heb ik vroeger ook wel eens gehad dat ik me voelde alsof ik alles onder controle had, terwijl ik uiteindelijk elke maand meer schulden had.