Gebeld met pensioenfonds om uitleg

Gisteren vond ik eindelijk wat tijd om te bellen met mijn pensioenfonds. Ik vertelde recent dat ik mijn nieuwe UPO, uniform pensioenoverzicht, niet snapte. Uiteindelijk blijkt het allemaal wel te kloppen.

Verwarrend blijft het wel, een beetje. Omdat ik een nulurencontract heb, en een wisselend aantal uren werk, durven ze in het UPO geen voorspellingen te doen over het “Te bereiken pensioen”, dat wil zeggen dat ze het bedrag wat ik tot nu toe opgebouwd heb (een riante 1810 euro bruto per jaar) niet alleen bij “opgebouwd pensioen” neerzetten maar ook bij “te bereiken pensioen”. Dan weet je waar je voor werkt 🙂

Maar bij het partnerpensioen hebben ze dan dit jaar blijkbaar wel aangedurfd om een voorspelling te doen op basis van mijn tot nu toe gewerkte uren. Vorig jaar durfden ze dat niet; toen stond daar dat mijn partner recht had op 180 euro per jaar bij mijn voortijdig overlijden, dit jaar was dat ineens ruim 6000 euro bruto per jaar.

En natuurlijk is het allemaal nog erg koffiedik-kijken. Wie weet wat er van over is in circa 2045?

Ik ga de pensioenaangroei in 2012 (de factor A) die op het UPO staat binnenkort gebruiken om uit te rekenen of ik extra geld in een eigen pensioenpotje kan stoppen met medewerking van de belastingdienst. Daarover later meer.

Reacties staat uit voor Gebeld met pensioenfonds om uitleg

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.