Dilemma met werk

Op dit moment heb ik drie parttime “banen”. Ik heb geen zin om precies te vertellen hoe dat allemaal zo gekomen is, en ik had vroeger nooit kunnen voorspellen dat het zo zou gaan. En ik kan het trouwens al niet eens aan mijn eigen oma uitleggen, wat ik nou precies doe, merkte ik op een familiefeest. Baan 1 is een restantje van vroeger. Baan 2 is mijn huidige hoofdbaan, voor 20 uur per week. Baan 3 is eigenlijk voortgekomen uit baan 2, want ik werd door mijn baas van baan 2 warm aanbevolen bij baan 3. Ik werk er ongeveer 12 uur per week.

En ik merk de laatste tijd dat ik wat moeite heb met baan 3. Het is een kantoorbaan. Omdat ik er maar 12 uur per week werk, mis ik veel ontwikkelingen (vergaderingen, belangrijke mededelingen intern of van buitenaf). Omdat ik er maar anderhalve dag per week ben, en omdat ik de nieuwste medewerker ben, krijg ik niet altijd de leukste klusjes. Ook is de sfeer niet zo leuk als bij baan 2; laatst is één collega na een woordenwisseling met een andere collega weggelopen en de rest van de dag niet meer teruggekomen. Dat had ik nog niet meegemaakt in mijn nu circa tienjarige carrière.

Bij baan 2 merk ik heel duidelijk dat het zinvol werk is. Bij baan 3 heb ik soms de indruk dat mijn collega’s dit werk veel belangrijker vinden dan het is. En dat ze regelmatig klussen zo uitgebreid en degelijk aanpakken, dat het driemaal zoveel tijd kost als wat echt nodig was geweest. Dat ergert me wel eens. Ze zouden mij niet nodig hebben als ze zelf efficiënter werkten.

Tegelijkertijd verdien ik er zelf zo’n 1000 euro per maand. Toch een bedrag wat niet mis is en wat ik niet wil missen. Ik kán het net wel missen in mijn budget, maar je kunt er ook zoveel leuke dingen mee doen, zoals sparen.

Dus er vindt een beetje een botsing plaats tussen mijn hebberigheid,  en mijn principes dat mijn werk leuk én zinvol moet zijn. Ik weet nog niet wat er gaat winnen. Voorlopig heeft de hebberigheid gewonnen, met als concessie naar mijn principes dat ik de komende weken ga proberen om dit baantje ook leuker te maken; en dat ik probeer om te blijven kijken of wat ik doe, een zinvolle besteding van mijn werktijd is.

5 reacties

Opgeslagen onder Doelen, Geld en besparen

5 Reacties op “Dilemma met werk

  1. Ernie

    jemig, dat is wel een dilemma. Ik zou zeggen kijk rustig rond naar wat anders (zal met de huidige werkloosheid moeilijk zijn maar niet geschoten is altijd mis) Optie 2 (of eigenlijk 1) Kun je door middel van een gesprek jouw onvrede niet aankaarten?

    • Inderdaad een dilemma.

      Ik ben met optie 2 al een beetje bezig geweest, maar misschien moet ik er echt nog eens rustig voor gaan zitten met de manager.

      En je hebt ook gelijk dat het zoeken naar een andere baan ook een optie is. Daar zal ik over nadenken.

  2. KK

    Ik heb op dit moment ook twee baantjes. Mijn dochter van 19 ook. Gewoon noodzaak. Echte voltijdse of grote deeltijdbanen zijn er niet, dus dan pak je wat er is en plak je je inkomen aan elkaar. Maar beiden herkennen we het dilemma: er zit dan altijd wel een baan(tje) bij waar je het niet naar je zin hebt of waar je je niet op je plek voelt.

  3. Johmar

    ik werk maar voor een werkgever in de schoonmaak en vroeger waren dat aan een gesloten uren op een pand, tegenwoordig zijn het 3 panden met tussendoor vrij, s’morgens begin ik op pand 1 van 7 tot 10 uur dan ben ik vrij en werk s’middags van 4 tot 5 uur op pand 2 en daarna heb ik nog een pand van kwart voor 6 tot kwart voor 8, nu zijn het maar 6 uren per dag ,maar ik moet overal heen fietsen en zit zon 90 minuten per dag op fiets, plus dat we werken met een enorme werkdruk en ook niet wat je noemt een geweldig inkomen,maar zo gauw mijn dochter het huis uit is ga ik rondkijken naar een goedkoper huurhuis en hoop dan minder te kunnen gaan werken,mijn gezondheid en welbehagen zijn me meer waard dan geld.

    • Kan me goed voorstellen dat je zo’n rooster wel zat wordt op een gegeven moment. Liever alléén ’s ochtends of alléén ’s avonds, denk ik zo! Kun je nog privé gaan schoonmaken, naast bijv. elke avond nog bij dat bedrijf? Misschien verdien je dan toch meer per uur en kun je in totaal minder uur per week werken voor hetzelfde geld?