Een dagboek bijhouden

Ik word altijd een beetje hebberig van kantoorboekhandels en de papierwerk&pennen-afdelingen van de V&D en de Hema. Ik word helemaal blij van al die schriftjes, notitieblokken, agenda’s, stempels en klappers in alle kleuren van de regenboog. Voor mij symboliseert zo’n afdeling luxe, de luxe van een gloednieuw schriftje waar nog niet in gekliederd is, de luxe van het kiezen van de grootte en dikte van je schrijfmateriaal en van allemaal even verleidelijke en mooie kaften. Misschien is dat hetzelfde gevoel dat sommige andere mensen hebben als ze een kledingwinkel zien.

Een maandje geleden moest ik een kwartier wachten op een trein, op station Leiden. En station Leiden heeft een Hema-winkeltje sinds een jaartje of zo. Tja… Sindsdien ben ik dus de trotse bezitter van een nog steeds leeg schrift met een harde kaft. Misschien moet ik maar weer eens een dagboek bij gaan houden?

Dat deed ik vroeger, en ik ben het jaren af en aan blijven doen, ongeveer tot mijn 30e. Het hielp met dingen van me afschrijven, of met nog eens nadenken over iets, zodat ik het beter aan kon pakken. Wie weet blader ik er later nog eens met een glimlach doorheen. Al die verliefdheden, al die bezigheden die ik waarschijnlijk allang weer vergeten ben, al dat verdriet soms ook. De confrontatie daarmee is ook een van de redenen dat ik er nu nog niet naar uitkijk, ze weer te lezen. Laat nog maar even rusten.

Een blog kan deels een vervanging zijn voor een dagboek, maar niet helemaal.

Houden jullie een dagboek bij, regelmatig, of altijd?

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Een dagboek bijhouden

  1. Ernie

    nee, geen dagboek. Ooit een keer een ‘vakantie’ boek bijgehouden. 3 weken camping (toen was ik 18 jaar oud) Dit boekje heb ik nog, best grappig.
    Verder nooit aan gedacht om een dagboek bij te houden.

  2. inenomdekas

    Ik hou ik mijn agenda een beknopt dagboekje bij, ook met foto’s, tekeningetjes enz.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/03/moestuin-maandag-4

  3. geen dagboek met bespiegelingen. Maar ik gebruik zo’n schrift met prachtige harde kaft als een Things to do today boek: eigenlijk schrijf ik daar alles in, nummers, e-mailadressen, ideeen om te maken, actiepunten, losse flodders. Elke dag begin ik op een nieuwe bladzij. In plaats van allemaal losse papiertjes en bloknotes. Het werkt bij mij heel erg goed en terugbladerend lijkt het op een (onleesbaar voor anderen) dagboek.

  4. Eén boekje maar? Ik heb hier ladingen boekjes liggen, waarvan ik in een aantal al ooit dapper een dagboek begonnen ben 😉 Dat houd ik dan een paar dagen, weken of maanden vol, om er daarna weer niet aan toe te komen. Meestal gebruik ik ze nu ook voor lijstjes en ideeën, en dat gaat dan wel weer goed.