Update van geldvoorelkaar.nl

Deze keer een update van geldvoorelkaar.nl . Via deze website leen ik geld uit aan particulieren en aan ondernemers, in de hoop op méér winst dan wanneer het geld op de spaarrekening zou staan. in het Engels wordt dit peer-to-peer lending (of P2P lending) genoemd.  Ik schreef er in januari zeer uitgebreid over, en ik zou mensen aanraden om dat blogje nog eens te lezen als ze meer uitleg willen over geldvoorelkaar.nl . Ook wil ik nog steeds niet aanraden om dit zomaar ook te gaan doen. Lees je in en denk goed na over de risico’s. Voor mij is mijn deelname aan geldvoorelkaar.nl een experiment met een geldbedrag dat ik eventueel kan missen als het mis zou gaan.

Wel, tot nu toe gaat het nog goed. In januari maakte ik dit visuele overzichtje van hoe het er met mijn acht leningen voorstond; elk groen hokje staat voor een keurig gedane terugbetaling van het afgesproken bedrag:

Klik op het plaatje voor een grotere weergave. Zoals je misschien ziet is het plaatje rechts afgeknipt, voor sommige leningen gaat het terugbetalen nog wat langer door.

Klik op het plaatje voor een grotere weergave. Zoals je misschien ziet is het plaatje rechts afgeknipt, voor sommige leningen gaat het terugbetalen nog wat langer door.

Dit is de situatie nu:

gvemei13

Klik op het plaatje voor een grotere weergave. Sommige leningen lopen nog langer door, die zijn rechts afgeknipt.

 

Ik ben heel blij dat iedereen nog altijd netjes terugbetaalt. Nog geen enkele lening is al helemaal terugbetaald; lening 1 komt er al het dichtste bij. In de tussentijd ben ik dus vier nieuwe leningen aangegaan, omdat ik graag zo rond de 1000 euro geïnvesteerd wil houden in dit project, en als de oude leningen dan netjes terugbetalen zakt natuurlijk het nog geïnvesteerde bedrag. Op dit moment heb ik trouwens 1115 euro erin zitten, dus de twaalfde lening heb ik misschien wat vroeg afgesloten. Leningen kunnen drie maanden lang geld ophalen op de website, dus het is een beetje moeilijk om te timen wanneer een lening precies in zal gaan, de twaalfde lening was sneller vol en ging dus sneller in dan wat ik dacht. Ach ja, nu moet ik gewoon weer even wachten totdat het bedrag weer ruim onder de 1000 euro gekomen is, voordat ik weer op zoek ga naar een nieuwe lening.

9 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

9 Reacties op “Update van geldvoorelkaar.nl

  1. ‘k Twijfel nog een beetje, vind het wel een goed idee en ga me er verder in verdiepen.
    groet

    • Ik zou echt MAXIMAAL 5 of 10% van het geld dat je over hebt (dat je niet nodig hebt) hierin stoppen; gewoon omdat het risico zo groot is!

  2. Ik ben er toevallig 2 weken geleden mee begonnen. Ik had er nog niet eerder van gehoord. Heb op dit moment 1800 euro geïnvesteerd in 6 projecten. daar laat ik het voorlopig bij

  3. Er is nog een ander crowdfunding platform, waar je ook met kleinere bedragen kunt inleggen (als de ondernemer dat toelaat). Site is crowdaboutnow.nl.

    • Interessant! Die ga ik later nog eens goed bekijken. Wel frappant dat ze het “rendement” gewoon optellen. Bijv. eentje betaalt 5% rente per jaar, en dan zeggen ze, omdat het drie jaar loopt, dat het rendement 15% is. Daar kun je je als argeloze investeerder op verkijken denk ik. 15% klinkt goed, maar 15% per jaar is toch echt heel wat anders dan 5% gedurende 3 jaar…

  4. Hmmm…ik ga er toch eens naar kijken zodra wij het aflossingsvrije deel van de hypotheek hebben afgelost!

    • Dat zou ik zeker eerst doen! En zoals gezegd slechts een deel van het geld wat je kunt missen hierin stoppen; ik schat in dat het vrij risicovol is!

  5. De eerste twee maanden heb ik een negatief rendement op het geinvesteerde bedrag. Dit komt omdat op de eerste termijn een provisie van 0,9% wordt ingehouden. Daarnaast moet je geld ter beschikking houden waardoor je rendement mist. Ook als je het bedrag van de investering hebt overgemaakt mis je plusminus 3 weken rendement. Om een goed rendement te hebben moet je de ontvangen termijnen herbeleggen. alleen dan heb je de problemen als hierboven aangegeven.
    Investeringen beneden de 9% zijn m.i. niet interessant.

    • De 0,9% provisie voor geldvoorelkaar (vanwege hun functie als bemiddelaar tussen lener en uitleners) wordt inderdaad van je eerste terugbetaling ingehouden, dus duurt het nog wat langer voordat jij je geld terug hebt. En vaak maak je het geld inderdaad al een paar dagen tot weken over voordat het terugbetalen kan beginnen.

      Ik leen meestal 100 euro uit. Ik heb nog steeds van geen enkele lener 100 euro terug; degene die er het dichtst bij zit, heeft me al 91 euro terugbetaald. Gevoelsmatig heb ik dus nog geen enkel rendement behaald. Pas nadat ik van iemand al het uitgeleende geld terug heb, komen hopelijk nog een paar extra betalingen binnen (zoals afgesproken) die de rente vormen.