Nieuw telefoonabonnement

De kosten voor mobiel bellen rezen de pan uit, vond ik zelf. Ik had een abonnement voor 2 jaar, en ik kreeg een smartphone die het niet zo goed deed, en 200 belminuten/sms-jes per maand plus maximaal 1 GB aan data per maand.

Het afgelopen jaar betaalde ik voor dat privilege ruim 35 euro per maand, en dat vond ik veel te duur worden. Momenteel maakt mijn huidige aanbieder reclame voor een abonnement-zonder-zorgen waarbij je all-inclusive voor “slechts” 50 euro per maand helemaal voorzien bent. Mij niet gezien!

Na veel ergernissen over mijn telefoon (een S.msung; en mijn S.msung laptop valt ook langzamerhand (letterlijk!) uit elkaar – toeval?) besloot ik zelf een nieuwe telefoon te kopen. Ik heb de indruk dat dat veel goedkoper zal zijn dan een telefoon bij je abonnement bestellen; en je hebt dan ook meer vrijheid over welke telefoon je hebben wil. Het is geen goedkope telefoon geworden, maar ik hoop/verwacht dat ik uiteindelijk nog steeds goedkoper uit zal zijn dan wanneer ik een vergelijkbare telefoon bij een abonnement had gekocht. In ieder geval is het “eerlijker” om die twee te splitsen: je weet nu precies hoeveel je telefoon gekost heeft; en je kunt precies uitrekenen hoeveel bellen en sms-en en internetten met je telefoon je kost.

Eind juli loopt mijn huidige mobiele telefoon-contract bij mijn huidige aanbieder af. Vanaf half april (!!!) begon ik van hen telefoontjes te ontvangen, waarin men mij een nieuw abonnement hoopte aan te smeren. Gelukkig was ik tegen die tijd al even online aan het rondsurfen geweest en wist ik hoeveel ik maximaal wil gaan betalen – 15 euro per maand. Het sim-only abonnement dat me per telefoon aangeboden werd, was 25 euro per maand. Ik zei, dat ik er nog even over na ging denken. Sindsdien heb ik per week al minimaal 5 telefoontjes gehad van een geblokkeerd nummer. Ik neem maar niet meer op.

Nu is het begin juni en werd het misschien toch maar tijd om er echt over na te gaan denken. (Het regelwerk zal toch wel wat tijd kosten).

Voor mijn werk ben ik vaak op pad, wil ik bereikbaar zijn, en moet ik ook soms onderweg bellen. Ik heb geen vaste telefoon, dus ook thuis bel ik vaak met de mobiele telefoon, al is mijn voornemen om daarvoor vaker skype te gaan gebruiken. Ik heb een smartphone en vind deze erg handig vanwege enkele apps (o.a. routeplanners voor het openbaar vervoer) en als entertainment onderweg.

Ik heb de rekeningen van de afgelopen zes maanden erbij gepakt en uitgerekend dat ik gemiddeld 151 minuten per maand verbruik (maximum was 215 minuten), 20 sms-jes, en 150 MB aan data (met een maximumverbruik van 282 MB in december, sindsdien heb ik mijn dataverbruik dus weer verminderd).

Met die gegevens ben ik op zoek gegaan. Ik ben uitgekomen bij een abonnement dat me 300 minuten/sms-jes per maand biedt en 500 MB internet; samen voor 13,50 euro per maand. Ik ben bij beiden expres een beetje ruim gaan zitten, zodat ik eventueel een maand wat extra kan bellen of internetten zonder daar meteen een hoge rekening voor te krijgen. Ik had nog drie euro minder per maand kunnen betalen voor minder MB (200 MB per maand), maar als ik er dan overheen zou gaan, zou het me veel kosten.

Het wordt een andere provider, maar als het goed is zal deze alles regelen voor het nummerbehoud en zullen ze zelfs mijn oude abonnement voor me opzeggen (duim, duim, duim, dat alles maar goed gaat…).

Van ruim 35 euro naar 13,50 euro per maand, dat scheelt me 22 euro per maand! Een lekker idee.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Nieuw telefoonabonnement

  1. nadasurf

    Bel enkel met prepaid, nu net ander toestel na 15 jaar hoop dat deze net zo lang meegaat:) accu gaat wel langer mee nu al dag of 10 🙂

  2. mirjam

    Welke provider is dat? Heb zelf ook een s.msung gehad die het na 1,5 jaar begaf. Nu al ruim 3 jaar heel tevreden met mijn Iphone 3GS, dus wat mij betreft was dat een prima keus van je 😉

    • Dank je, hopelijk gaat de mijne net zo lang mee!

      Ik denk dat het niet veel uitmaakt, welke provider het uiteindelijk geworden is. Ik heb via een vergelijkingssite gekeken, eerst mijn verbruik ingevuld en aan de hand daarvan kreeg ik een lijstje met welke providers het goedkoopste zouden zijn bij dat specifieke gebruik.