“Sok, waar is je maatje?”

In dit huishouden is ondergetekende belast met het doen van de was en alles wat daarbij komt kijken, zoals opvouwen. En het bij elkaar zoeken van sokken. En dat werd nogal een vervelend karweitje, vond ik. Sokken van twee personen, ongeveer van dezelfde maat, en in tien kleuren zwart en grijs. Af en toe een witte sok, die was dan van mij.

Uiteindelijk heb ik een paar maanden geleden voor mezelf in één keer zo’n tien paar sokken gekocht. Allemaal dezelfde, allemaal blauw. Mijn oude sokken gebruik ik op als poetsdoekjes en stofdoekjes. Mijn sok-uitzoektaak is gehalveerd: alle blauwe sokken zijn van mij en kunnen meteen twee-aan-twee; de sokken van mijn vriend moet ik dan nog wel uitzoeken.

Het voelde wel raar om met tien paar dezelfde sokken bij de kassa te staan, maar de kassajuffrouw zal wel vreemdere dingen hebben gezien 🙂

 

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op ““Sok, waar is je maatje?”

  1. Hier zijn we met z’n zessen… De gekleurde effen sokken zijn van mij, de gebloemde en gestreepte van dochter, maar dan komt het… Manlief en 3 zonen en allemaal dragen ze zwarte en witte sportsokken en ze hebben niet dezelfde schoenmaat… 😦
    Een tijd geleden heb ik gekleurde sokkenclips gekocht: ieder zijn eigen kleur en je doet dan een clip om de sokken voor je ze in de wasmand gooit. Tijdens het wassen en in de droger blijft de clip gewoon zitten. Is reuze handig maar de zonen “vergeten” steeds om de clips er aan te doen (zucht)

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/06/10/moestuin-maandag-5

    • Ik zit al allemaal “strafmaatregelen” te bedenken, bijv: geen clip is geen sokken; of: als het niet lukt met de clips, dan maar gewoon alle sokken na het wassen in één doos gooien en dat ze het zelf maar uitzoeken.

      Maar… Dat maakt de sfeer er niet leuker op; en in ons huishouden zijn mijn vriend en ik ongeveer even slordig, dus ik kan moeilijk méér van mijn vriend eisen dan van mezelf. Als ik met sokkenclips zou werken, zouden mijn sokken waarschijnlijk even vaak zonder clip in de was terecht komen als de zijne.

      Dus ehm… sterkte!

  2. Ingrid

    Hier hebben de zonen ook witte sportsokken. Zo lastig om dat uit elkaar te houden. Nu let ik erop dat ze ieder een ander “merk” hebben of de ene heeft alleen maar met rode streep aan de bovenkant en de andere heeft met drie blauwe streepjes aan de zijkant etc. Zo weet ik altijd van wie de sokken zijn.
    Ingrid

  3. ik koop voor mezelf alleen sokken met hartjes en bloemetjes, om te voorkomen dat zoons ze aandoen. Of ik brei ze zelf van mooi gekleurd garen.
    De sokken van zoons gooi ik onuitgezocht in een mand die op de overloop staat. Ze zoeken ze zelf maar uit.

  4. Willemien

    Nu heb ik dat probleem niet meer, mijn sokken zijn beduidend wat maatjes groter dan die van dochterlief, en ik draag geen hello kitty sokken. Maar vroeger toen vader van dochter nog bij ons was had ik dat problem wel. De oplossing: telkens idd 10 paar zwarte sokken kopen en dan voor ze de kast in gaan er met een paar steekjes een rood draadje in maken voor mijzelf, en een licht blauw draadje voor hem. Iets afwijkende sokken kregen per paar een draadje. bv paars of groenig.

  5. Johmar

    mijn dochter en ik zijn maar met zijn tweetjes en ik draag zwarte of grijze sokken of kniekousen en mijn dochter draagt zwarte sportsokken, wij kopen ook meestal een aantal paren tegelijk en ik zorg dat we altijd een paar nieuwe sokken en kousen op reserve hebben liggen.

  6. Thea

    Ik koop ook altijd in het groot sokken en ondergoed in. Acht jaar geleden voor het laatst sokken (H e.ma, wandelsokken) en ze zijn nog steeds heel! Ondergoed (slips en bh’s) resp. 15 en 5 tegelijk! Wel even een uitgave maar dan kan ik ook jaren en jaren vooruit en tevens een stok achter de deur om niet zwaarder te worden 🙂

  7. Roelie

    De oplossing is vrij simpel. Alle sokken die uitgedaan worden weer met de boord in elkaar vouwen en dan de wasmachine in. Zo komen ze er ook weer uit. Dan bij elkaar ophangen om te drogen en het wordt een klusje van niks.