Inflatie hoog? Nee hoor…Het kan nog véél erger!

Een paar jaar geleden alweer kochten mijn vriend en ik de voorkant van de krant van onze geboortedagen. Om in te lijsten en op te hangen. Op de mijne staat op de voorkant een reclame voor een slaapmeubel, met garantie tot 1992. Mensen: de tijd vliegt…

Twaalf jaar garantie!

Twaalf jaar garantie!

Op de zijne staat ook een leuk berichtje:

SER roept op om de loonstijging tot "slechts" 11% te beperken

SER roept op om de loonstijging te beperken, tijdens CAO onderhandelingen

De Sociaal Economische Raad riep in 1972 op om de loonstijging te beperken tot “slechts” 11%. Dat waren nog eens mooie tijden, zeg, zo maar gratis en voor niets een loonstijging van ongeveer 11%! Niet? Oh wacht, in 1972 was de inflatie 7,8% . Dus als men toen inderdaad een loonstijging van 10% kreeg, was de werkelijke stijging van de koopkracht maar zo’n 2%.

Kun je nagaan, een inflatie van zo’n kleine 8% . Dat jaar werd alles dus echt wel een stukje duurder. Ik vraag me af (ik kan dat niet uit dit bericht aflezen) of er toen in kranten en op tv veel paniek gezaaid werd over de hoge inflatie. Het hield de ouders van mijn vriend in ieder geval niet tegen om lekker nog een kind te krijgen (hoera) en ik kan jullie vertellen dat het hele gezin deze enorme inflatie, die nog jaren aan zou houden, gewoon overleefd heeft.

Dus misschien lukt het ons ook nu om te leren leven met 2,8% inflatie of iets dergelijks…

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Inflatie hoog? Nee hoor…Het kan nog véél erger!

  1. Zo zie je maar weer! Leuk stukje!

  2. VeggieMo

    De werkelijke inflatie is veel hoger dan we te horen krijgen via de media. Lang niet alles wordt ‘meegewogen’.
    Voedsel- en energieprijzen tellen niet mee want die zijn te volatiel.
    Als een product te sterk in prijs is gestegen wordt dit vervangen door een ander product.
    Als de prijs van een product sterk in prijs is gestegen dan wordt het minder zwaar meegewogen.

    Sinds de komst van de euro zijn de prijzen sterk verhoogd. Verder zijn de zorgkosten, de brandstof, nieuwe en hogere heffingen en accijnzen ook flink gaan aantikken.

    • Ik vind het gek dat mensen elkaar telkens maar aanpraten dat het allemaal zo erg gesteld is met ons landje. Ik doe er dus ook niet aan mee. Volgens mij valt het mee, vergeleken in ieder geval met wat jij claimt.

      Ik den dat het CBS voedsel gewoon wel meeneemt, en benzine ook (het staat ook in hun laatste persbericht dat de inflatie hoger is geweest in mei door stijgende prijzen van vers voedsel door het slechte weer). Hier staat nog wat uitleg van het CBS.

      • Helemaar waar, laten we elkaar vooral niet gek gaan lopen maken. De Euro is ondertussen ook alweer 11 jaar geleden geïntroduceerd. Als je daar nog alles op wilt afwimpelen ben je 11 jaar te laat. CBS neemt voedselprijzen (de boodschappen zijn in Nederland over het algemeen goedkoop vanwege supermarktoorlog) en benzine gewoon mee in de berekeningen. Ook de BTW-verhoging wordt gewoon meegenomen.

        Vroeger zijn er ook periodes geweest met enorme inflatie, maar daarbij ook enorme rentepercentages op spaarrente en hypotheekrente. In de jaren 80 is de hypotheekrente bijvoorbeeld opgeklommen tot 12%

  3. VeggieMo

    Ik laat met juist niet gek maken, maar ga op onderzoek uit. De euro is sterk prijsverhogend geweest in de tijd dat die ingevoerd werd. De andere zaken kun je gewoon op internet terug vinden.

    • Er staat zoveel op internet.

      Ik zit er over te denken om mijn eigen inflatiecijfers bij te gaan houden, kijken hoeveel mijn kosten omhoog gaan.